Storfavorit i spidsen i kamp om kampfly: Finansministeren skal til lommerne

Regeringen peger på F-35A Lightning II som Danmarks nye kampfly. Og det er en stor force, mener en ekspert, der har holdt skarpt øje med processen.

- Det er bestemt ikke overraskende. Det er jo storfavoritten.

Sådan siger Andreas Krog, der er redaktør på hjemmesiden nytkampfly.dk, der har holdt et skarpt øje med processen bag valget af Danmarks nye kampfly.

Og det er der en klar årsag til, mener Andreas Krog.

- Regeringen foreslår, at vi tager det fly, som dem, vi drager i krig med, har valgt. Det er lande som USA og Storbritannien, Holland og Norge. På den måde bliver vi medlem af en stor klub, og det er en af de store forcer ved det her valg, mener han.

Kampfly for op mod 90 milliarder

Andreas Krogs ord falder kort efter, at regeringen har valgt at pege på kampflyet F-35 Lightning II som det nye kampfly, der skal erstatte Danmarks F-16-fly.

Det viser dokumenter, der har ligget til grund for vedtagelsen i regeringens top, som TV 2 har set.

Regeringen indstiller, at Danmark køber 27 F-35-fly. Den amerikanske producent Lockheed Martin kan derfor se frem til en ordre på op mod 90 milliarder kroner.

Slagsmål i forsvarsforligskredsen

Men selv om regeringens valg er klart, skal der stadig forhandles med forsvarsforligskredsen, om hvor mange fly Danmark skal have, og om nogle af dem skal købes med option.

- Man skal huske, at det 'bare' er regeringens mening. Nu venter der forhandlinger i forsvarsforligskredsen, hvor det næste slagsmål bliver, hvor mange fly vi skal have, og hvor pengene skal komme fra, siger Andreas Krog.

- Der er ingen tvivl om, at med det fly, der betragtes som det dyreste i anskaffelsespris, skal finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) i hvert fald til lommerne, siger kampflyeksperten.

Luftens svar på IC4-skandalen?

Storfavoritten er dermed den, der nu står tættest på startbanen. 

Men F-35 Joint Strike Fighter er stadig et fly med børnesygdomme, da det endnu er under udvikling, og det har fået flere til at trække tråde til de skandaleramte IC4-tog.

Og Andreas Krog mener, der er hold i kritikken - et stykke af vejen.

- Ja, det er der. Det scorer højt på IC-skalaen, fordi det stadig er under udvikling. Men det er det jo, fordi det er en ny generation af fly, der ikke har set kamp endnu.

Netop nu ser det bekymrende ud i rapporter fra forskellige Pentagon-rapporter. Men USA skal have det til at fungere. Og F-35 er 'state of the art' om 20-30 år, mens de andre kandidater gik i luften for 20-30 år siden, siger Andreas Krog.