Kampfly-giganter lover danskerne tusindvis af nye job: Her er sandheden

16x9
Verdens største flyproducenter kæmper om ordren, når Danmark snart skal have udskiftet sine F-16-fly. Foto: Kasper Palsnov / Scanpix

Eksperter stiller sig skeptiske over for kampflyproducenters løfter om vækst og tusindvis af nye arbejdspladser.

I en omfattende annoncekampagne lover den amerikanske flyproducent Boeing, at det vil give 10.000 nye danske arbejdspladser, hvis politikerne vælger deres F-18 Super Hornet som Danmarks nye kampfly.

Det lyder måske voldsomt, men her er det vigtigt at holde sig for øje, at der er tale om en periode på de næste 20 år. Altså er der tale om cirka 500 job – såkaldte årsværk – om året.

Men flyproducenterne ved, at argumenter som vækst og jobskabelse er gode i offentligheden, og derfor gør de meget ud af at forklare, hvordan netop deres samarbejde med danske virksomheder vil øge beskæftigelsen.

- De har brugt det til at få noget medieopmærksomhed, men det har i alle tilfælde været hensigtserklæringer om, at hvis de bliver valgt, kommer de til at lave samarbejde med de danske virksomheder. Så indtil videre er det fugle på taget, siger Andreas Krog, redaktør på nytkampfly.dk.

Boeing oplyser, at de allerede har indgået aftaler med 24 danske virksomheder og forskningssteder, mens konkurrenterne Lockheed Martin og Airbus oplyser til TV 2, at de har aftaler henholdsvis 15 og 13 steder. Du kan se hvilke på kortet herunder:

Her har flyproducenterne lavet aftaler
Aftaler med alle flyproducenter (0)
Aftaler med to flyproducenter (0)
Aftale med en flyproducent (0)

Men trods de store løfter fra flyproducenterne, betyder det ikke nødvendigvis, at den økonomiske aktivitet i Danmark bliver større i de år, forklarer Bo Sandemann Rasmussen, professor i økonomi på Aarhus Universitet.

- Det giver ikke en generel stigning i beskæftigelsen, men det giver nogle konkrete job i nogle bestemte brancher. Det er så job, der vil bortfalde i andre brancher, med mindre man vil få arbejdsudbuddet op, og det er der jo ingenting, der tyder på, alene på grund af det her, siger han.

Politikerne vil have penge retur

Danmark står over for indkøb af nye kampfly for op mod 30 milliarder kroner, og regeringen ventes inden for de kommende måneder at vælge, hvilken flytype de vil gå videre med.

I konkurrencen vurderer politikerne kampflyene ud fra flere kriterier, herunder økonomi, militære egenskaber, samt hvor mange penge Danmark får retur i form af arbejdspladser og samarbejdsaftaler.

- Man kan være ret sikker på, at mange politikere nok vil lægge stor vægt på det. For det er et godt argument at bruge i offentligheden, at vi faktisk får noget igen - vi køber ikke bare dræbermaskiner, det gavner også landets industri og skaber arbejdspladser, siger Jens Ringsmose, lektor på Center for War Studies på Syddansk Universitet.

Det er dog kun to af producenterne, Airbus og Boeing, der er omfattet af krav om modkøb. Det er Lockheed Martin og deres F-35 ikke, fordi Danmark er partner i Joint Strike Fighter-projektet.

- Som en del af partnerskabet er det aftalt, at landene ikke stiller krav om modkøb. Til gengæld kan landenes forsvarsvirksomheder potentielt komme til at levere dele til alle de F-35'ere, der skal bygges, forklarer Andreas Krog.

Fynsk firma kan tredoble bemanding

Airbus har tidligere anslået, at det vil skabe cirka 7.000 nye arbejdspladser herhjemme, hvis Danmark vælger deres Eurofighter Typhoon.

Fredag er de på charmeoffensiv i Herning, og onsdag gik vejen forbi Odense og den lokale virksomhed AlmexA, som de har indgået en aftale med om at levere dele til Eurofighteren - hvis altså Danmark altså vælger deres fly. Det vil i så fald give omkring 40 nye job på AlmexA.

- Det er sindssygt vigtigt, for det er jo sikring af arbejdspladser de næste 30-40 år frem i tiden. Vi er 18 mand i dag, så det vil være en tre-firedobling, siger direktør Roar Jensen.

Flere virksomheder har indgået forhåndsaftaler med to eller sågar alle tre flyproducenter, herunder AlmexA, der også har en aftale med Boeing. De er er selvsagt glade for de muligheder, som kampfly-købet har givet dem.

- I forhold til Airbus og Boeing er vi en meget lille brik, og de er her er jo udelukkende fordi, at vi kan komme ind via de her modkøbsaftaler. Ellers har vi ikke en chance for at komme ind som lille dansk virksomhed, siger Roar Jensen.

Flere usikkerheder

Flere af de eksperter, som TV 2 har talt med, har svært ved at vurdere, præcis hvor mange job i branchen, som flyproducenterne kan skabe i Danmark.

Redaktør Andreas Krog fra kampfly.dk mener dog, at man skal tage producenternes egne tal med et gran salt.

- Det er ikke fordi, der er 10.000 mennesker, der kommer til at bygge flykomponenter. Der er måske omkring 2000 ansatte i våbenindustrien i dag, så det er ikke sådan, at den pludselig bliver femdoblet i antal, siger Andreas Krog.

Når Danmark inden for de kommende måneder træffer sit valg, er processen dog langt fra slut. I første omgang vælger regeringen nemlig kun den flyproducent, som de vil forhandle videre med.

- Man skal først lave et typevalg, og først når det er gennemført, skal man til at forhandle kontrakten på plads med producenten, og først i den proces bliver detaljerne afgjort, siger Jens Ringsmose.