Nye kampfly: Derfor kæmper verdens flygiganter om lille Danmark

Der er meget mere på spil end blot nogle få danske kampfly, når verdens største flyproducenter kæmper for at blive danskernes valg.

Den amerikanske flyproducent Boeing har den forgangne uge vakt opsigt i Danmark med en omfattende reklamekampagne med helsidesannoncer i aviserne, radiospots og store reklamer ved bustoppestederne.  

Ifølge flere iagttagere er der gang i en af de største lobbyindsatser nogensinde herhjemme, og der er ét klart mål: at blive valgt som leverandør af Danmarks nye kampfly.

Der er tre flytyper tilbage i kapløbet, og i øjeblikket bliver der brugt store summer fra producenterne på at forsøge at påvirke politikere, fagfolk, journalister og med Boeings kampagne nu også befolkningen.

Redaktør Andreas Krog fra netmediet nytkampfly.dk vurderer, at Boeing har brugt i omegnen af 10-15 millioner kroner på den aktuelle kampagne.

- Boeings kampagne er meget usædvanlig. De har aldrig lavet noget lignende i andre lande, og der er heller ikke nogen andre producenter, der har kørt så massivt ud med reklamekampagne til befolkningen, siger Andreas Krog.

Håber på sneboldeffekt

Danmark skal fra 2020 erstatte sine F-16 med et nyt kampfly, og regeringen ventes inden for de kommende måneder at træffe deres valg – hvorvidt de vil satse på modellen fra Boeing, Airbus eller Lockheed Martin.

Vinderen har udsigt til en ordre på op mod 30 milliarder kroner, men Danmark er fortsat en lille spiller på det internationale marked, så hvorfor er verdens største flyproducenter så interesserede i os?

- Det kan godt være, at Danmark er et lille land, og at vi køber relativt få fly, men det er stadig meget store beløb, vi taler om. En anden ting er, at hvis man kan vinde Danmark, kan man måske også vinde andre europæiske lande og skabe en eller anden form for sneboldeffekt, siger Jens Ringsmose, lektor på Center for War Studies på Syddansk Universitet.

Blandt andet skal også Belgien og Finland snart indkøbe nye kampfly, og her vil flyproducenterne stå stærkere, hvis de har netop har solgt deres fly til et andet land.

- Danmark har haft en aktivistisk udenrigspolitik i mange år, og vores kampfly bliver rent faktisk brugt, og derfor er det også en form for udstillingsvindue. Danmark er et af de lande, som det er godt at sælge våben til, siger Jens Ringsmose.

De har alt at vinde

Foruden Boeings omfattende reklamekampagne er også Airbus i disse dage meget aktive i Danmark. Onsdag var Airbus i Odense og præsentere en ny aftale med den lokale virksomhed AlmexA, og fredag er flyproducenten på charmetur i Herning.

16x9
Eksempel på en af Boeings helsides avisannoncer. Foto: - / -

Flere eksperter peger dog fortsat på Lockheed Martins F-35 Joint Strike Fighter som favoritten, blandt andet fordi Danmark allerede bidrager til udviklingsprogrammet. Derudover kommer flere af vores nære allierede som USA, Storbritanien og Holland til at bruge flyet.

Men vælger Danmark anderledes, kan det altså få andre Nato-lande til at gøre det samme, og så er det langt større beløb, der kommer i spil. Derfor har hverken Airbus eller Boeing endnu opgivet at vinde kapløbet i Danmark, tværtimod.

- Boeing har med deres kampagne taget det et ekstra gear op her til sidst. Men Boeing har alt at vinde, og de 10-15 millioner, det måske har kostet dem, er småpenge i forhold til, hvad der er at vinde, siger Andreas Krog.

Herunder kan du se en oversigt over kandidaterne. Bemærk at Gripen fra Saab har trukket sig.

{navn}{kaelenavn}

Producent:{producent}
Fløj første gang:{foerste_flyvning}
Operationelt: {operationelt}
Max vægt (ton): {maxvaegt_ton}
{maxvaegt_ton_max} t
Længde (meter): {laengde_meter}
{laengde_meter_max} m
Vingespænd (meter): {vingespaend}
{vingespaend_max} m
Topfart (km/t): {topfart_kmt}
{topfart_kmt_max} km/t
Våbenstationer (stk): {vaabenstationer}
{vaabenstationer_max} stk
Antal motorer (stk): {antal_motorer}
{antal_motorer_max} stk
Rækkevidde (km): {raekkevidde_km}
{raekkevidde_km_max} km
Anvendes af: {bruges_af}
{embed_url}
{ekspertvurdering}
- Andreas Krog, nytkampfly.dk