Nu bliver det lettere at bedømme dit barns skole

Med få klik kan bl.a. elever og forældre sammenligne skolerne ud fra data på syv parametre.

Det skal være nemmere at få indblik i, hvordan dit barns skole præsterer på forskellige parametre. Derfor lancerer Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling et nyt digitalt værktøj, der giver hurtig og fleksibel adgang til centrale nøgletal for grundskolerne. Allerede før det nye tilbud er præsenteret bliver det mødt med skepsis fra både eksperter og politikere.

Med det nye værktøj kan forældre, elever, skoleledere og lærere bedre sammenligne og følge med i udviklingen på skolerne. Man kan blandt andet se, hvordan eleverne trives på skolen, og hvordan de klarer sig efter 9.-klasseprøverne.

- Formålet er at skabe åbenhed om skolernes resultater på en brugervenlig måde. Vi ønsker, at alle de data, vi i dag har i ministeriets databaser, skal kunne fungere som et arbejdsredskab for lærere, skoleledere, skolebestyrelser og forældre. Det er et udviklingsværktøj, der skal hjælpe skolerne til at opnå bedre resultater og klæde forældre, elever, lærere og ledere bedre på til at tale sammen om udfordringerne, siger minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby (V).

 

Data er allerede tilgængeligt

Værktøjet gør data, der allerede er offentligt tilgængeligt, nemmere at gå til. Samtidig får skolelederne mulighed for at skrive ind, hvorfor skolens resultater og omstændigheder ser ud, som de gør, og hvordan skolen arbejder med eksempelvis trivsel og faglighed.

Claus Hjortdal, der er formand for skolelederne, er ikke videre positiv over for det nye tilbud:

- Det skader ikke, men det hjælper heller ikke. Hvis man på en skole har et problem og gerne vil blive bedre, så hjælper det ikke at skele til andre skoler ud fra den her oversigt. Og skolerne samarbejder allerede, som det er nu. Udover det, så er planen at forældrene skal bruge redskabet til at vælge skoler til og fra. Som skoleleder vil vi hellere have dialogen med forældrene, hvis de overvejer at skifte skole. Der kan være mange grunde til, at skolen har den placering den har.

SF advarer mod værktøjet

Peter Allerup fra Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse

- Jeg kan se, at ministeren vil gøre det nemmere at overskue grundskolerne. Det er også rigtigt - det bliver også nemmere - men kun politisk. Jeg tror formålet er at kunne sammenligne og evaluere. Men at trække de her tal ud, giver et ikke sandt billede af, hvordan kvaliteten af undervisningen er på den enkelte skole”.

SF's udannelsesordfører Jacob Mark advarer mod den nye ordning:

- Det her vil betyde, at de ressourcestærke forældre vil have endnu bedre mulighed for at sende deres børn på de skoler, der klarer sig godt. Derimod vil børnene af de ressourcesvage så bliver ladt tilbage på de  skoler, der har problemer. Det er ødelæggende for samfundets sammenhængskraft.

Det digitale værktøj kan tilgås fra tirsdag kl. 12 via denne hjemmeside.

Fakta om det nye digitale værktøj:

Med få klik kan elever og forældre, skoleledere, lærere og kommuner med det nye værktøj sammenligne skolerne ud fra data på syv parametre:

  • Elevfravær
  • Skolens karakterer
  • Skolens karakterer korrigeret for, hvad man kan forvente i forhold til skolens socioøkonomiske baggrund
  • Tal for, hvordan eleverne trives socialt såvel som fagligt, ro og orden
  • Elevernes uddannelsesstatus efter afslutningen af 9. klasse
  • Andelen af fag dækket af undervisere med linjefagskompetence eller tilsvarende
  • Oplysninger om elevsammensætningen på skolerne

Kilde: Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling