Lang næse til mæglerne: Flere sælger selv

16x9

Næsten 1.000 danskere har selv solgt deres bolig og sparet salæret til ejendomsmægleren med det nye selv-salgs-koncept, der blev lanceret sidste år af landets største boligportal Boliga.

Og yderligere 1.000 boliger er lige nu slået op som selv-salg på internetportalen, der promoverer boligen overfor 800.000 brugere og potentielle købere.

Det skriver Politiken mandag.

Dermed har selv-salgs-konceptet fået langt bedre fat i danskerne, end Boliga selv havde turdet håbe på, lyder meldingen fra direktør Ricco Zuschlag:

- Vi kan se, at de selv-salg-boliger, der er blevet sat til salg siden april sidste år faktisk udgør omkring fem procent af det samlede boligsalg i hele landet, og op mod 20 procent af boligsalget i København, når vi tæller Robinhus og andre selv-salg-koncepter med, siger han til Politiken.

Boligas egne selv-sælgere har indtil nu solgt boliger for 525 millioner kroner og har til sammen sparet 45 millioner kroner i ejendomsmægler-salærer, viser Boligas nye opgørelse.

Den viser også, at det i snit har taget 48 dage selv at sælge ejerlejligheden, huset eller andelsboligen.

- Det viser tydeligt, at danskerne ikke længere er bange for det digitale univers; vi kan altså godt selv sælge en brugt sofa eller en bil på nettet. Så selvfølgelig kan mange da også selv sælge boligen uden at skulle bruge 50.000-100.000 kroner på en ejendomsmægler, siger Zuschlag.

Robinhus har trods den nye konkurrence fra Boliga også godt gang i deres selv­salgs-koncept, der ligger på cirka 600 siden april 2013, oplyser direktør Frederik Bruhn-Petersen til Politiken og uddyber:

- Det handler også om, at der er kommet mere gang i salget af lejligheder i den periode, og her er der nok flere sælgere, der har mod på selv at stå for salget.