Blomsterbranchen tjener mindre på mor i år

16x9

Omsætningen er 20 gange højere end på end almindelig dag, men indtjeningen er ikke noget at skrive hjem om

Omsætningen er 20 gange højere end på end almindelig dag, men indtjeningen er ikke noget at skrive hjem om

Mors dag er så absolut den travleste dag for den danske blomsterbranche, men det er ikke den dag, blomsterhandlerne tjener flest penge. I hvert fald ikke i år.

"Vi har en 20 gange så stor omsætning som på en almindelig dag, og det er dobbelt så meget som på Valentinsdag, som er vores næstbedste dag på året," fortæller Jan Oppermann, markedschef i Interflora, til tv2.dk, og fortsætter:

"Men Mors dag er ikke én af vores bedste dage i år. Vores engrospriser er steget helt enormt op til den dag, og vi kan ikke tillade os at lade vores markedspriser stige tilsvarende på akkurat mors dag. Det ville være en markedsføringskatastrofe," forklarer han.

"Normalt er vores engrospriser på Mors dag 1,5 gang højere end en normal dag. I år er de 2,5 gange højere, hvilket er næsten ligeså meget som på Valentins dag, hvor de er 3 gange højere," fortæller Jan Oppermann, der understreger, at han udtaler sig på vegne af de ca. 500 danske blomsterhandlere, der er medlemmer af foreningen Interflora.

Mange røde roser
Der er en smule mere variation i blomsterefterspørgslen på Mors dag end der er på Valentinsdag, men det er stadig klart de røde roser, som er mest populære. Og det er ligeledes med til at skubbe blomsterhandlernes engrospriser i vejret.

Jan Opperman forklarer dog, at det er et nyt fænomen, at blomsterhandlerne skal give så meget mere for røde blomster på Mors dag, som de skal i år.

"Valentinsdag falder på den samme dato i hele verden, hvor Mors dag er spredt ud over flere dage afhængigt af, hvor i verden man er. Derfor er det også lidt uforklarligt, hvorfor blomsterpriserne er røget så meget i vejret lige netop i år, hvor vores priser på røde roser er næsten ligeså høje, som de var på Valentinsdag. Men én forklaring kan være, at en del af de store hollandske gartnerier simpelthen er gået konkurs," fortæller han.

Oppermann fortæller dog også, at blomsterhandlerne også i år generelt er enormt glade for Mors dag, fordi det er en uhyre travl dag med masser af omtale og gratis reklame.