Vejafgifter og dyrere brændstof - sådan påvirker Enhedslistens klimaudspil bilejerne

Partiet foreslår også, at man får en stor kontant præmie, hvis man køber en elbil.

Det skal være dyrere for nogle, billigere for andre og grønnere for alle.

Det er i hvert fald ambitionen på transportområdet i Enhedslistens nye klimaudspil. I udspillet, som præsenteres onsdag, foreslår partiet omfattende ændringer på både køb og brug af biler i Danmark.

Du kan her blive klogere på, hvad det betyder for bilejere, hvis Enhedslistens udspil gennemføres.

Forbud mod salg af dieselbiler om tre år

Først og fremmest vil Enhedslisten forbyde nysalg af dieselbiler i Danmark fra 2022 og benzinbiler i 2025. Lignende forslag er flere andre af Folketingets partier tidligere kommet med.

Over for Ritzau påpeger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM, dog, at Danmark ikke kan gå enegang om et forbud mod salg af biler, der kører på fossile brændstoffer. Det er et spørgsmål for EU, siger Lund Kudsk.

Derudover vil partiet, der med 14 mandater blev Folketingets fjerdestørste parti ved seneste valg, hæve registreringsafgiften samt tilbyde en skrotpræmie på helt op til 20.000 kroner for benzin,- diesel- og hybridbiler i 2026.

Dyrere brændstof

Dernæst vil Enhedslisten hæve prisen for en liter benzin og diesel med 69 øre. Det skal ske allerede fra næste år.

Hvad det betyder for den enkelte bilejer, afhænger af, hvor meget man kører, og hvor langt på literen ens bil kører. I regneeksemplet herunder er der taget udgangspunkt i en årlig kørsel på enten 5000, 15.000 eller 25.000 kilometer med en bil, der kører enten 12, 20 eller 28 kilometer per liter brændstof.

Alle pengene, der kommer ind fra afgiften, skal føres tilbage til folk med lav- og mellemindkomster. Det skal konkret ske ved at forhøje den grønne check, der blev indført i 2010. Størrelsen af den grønne check afhænger af ens bruttoindkomst.

Ifølge dagbladet Politiken støtter Alternativet og SF ønsket om højere priser på brændstof.

- Jeg ved ikke, om det lige skal være 69 øre, men vi er nødt til at hæve benzin- og dieselpriserne, hvis vi skal gøre det mere attraktivt at køre i elbiler, siger SF-formand Pia Olsen Dyhr til Politiken. Mere kritiske er De Radikale og Socialdemokratiet.

- Der er en social skævhed ved afgifter, når man laver markante stigninger. Og vi synes ikke, det er det mest effektive, fordi nogle af dem, der kører rigtig mange kilometer, måske slet ikke vil lade sig påvirke af det, siger Socialdemokratiets klimaordfører, Jens Joel, til Politiken.

Enhedslisten kommer til at straffe alle dem, der bor i provinsen og har et stort kørselsbehov

Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM

Chip i bilen skal beregne vejafgift

Derudover ønsker Enhedslisten at indføre en vejafgift for personbiler. De foreslår, at det skal koste én krone at køre én kilometer inde i en by, 25 øre at køre en kilometer på motorvej og ti øre per kilometer på det øvrige vejnet i Danmark.

- Vejbenyttelsesafgiften indføres ikke for at beskatte bilerne hårdere, men skal kompensere for provenutabet, når benzinbiler udfases til fordel for elbiler med lavere afgifter, skriver Enhedslisten i deres udspil.

Ifølge tal fra Skatteministeriet blev der betalt omkring 7,5 milliarder kroner i benzinafgift sidste år, mens de samlede afgifter vedrørende motorkøretøjer beløb sig til knap 34 milliarder kroner. Udover moms er registreringsafgiften den største enkeltstående post blandt statens afgiftsindtægter.

Enhedslisten oplyser til TV 2, at vejafgiften først skal træde i effekt i 2026. Til den tid skal alle biler, som kører i Danmark, have en chip, der via GPS kan udregne et beløb, bilens ejer skal betale. Oplysningerne om placering kan ikke tilgås af nogen myndighed, men bruges kun til at beregne beløbet på vejafgiften, understreger Enhedslisten.

Skal man udregne udgiften forbundet med vejafgiften for den enkelte bilist, er det igen vigtigt, hvor meget og hvor man kører. I nedenstående eksempel er der taget udgangspunkt i en bilist, der kører 15.000 kilometer om året.

100.000 i hånden ved køb af elbil

Endeligt foreslår Enhedslisten også, at det skal være nemmere og billigere at købe en elbil i Danmark. Blandt tiltagene, som partiet fremlægger i sit udspil, er en kontant belønning til 250.000 personer, der køber en elbil i perioden 2020-2025.

Konkret foreslår partiet et tilskud på 100.000 kroner til de første 100.000, der køber en elbil. De næste 100.000 skal have 75.000 kroner i hånden, mens de sidste 50.000 får 50.000 kroner af staten for at købe en elbil.

Beløbet er ikke afhængigt af bilens pris, og de samlede udgifter til tilskuddet vil være 20 milliarder kroner.

Finte med registreringsafgiften

En anden model, Enhedslisten foreslår for at få flere til at skifte til en elbil, er, at registreringsafgiften skal ændres. I udgangspunktet skal den sættes op, så der ikke gøres forskel på el-, diesel og benzinbiler. Men gennem flere mindre tiltag vil Enhedslisten alligevel mindske afgiften for de mindste elbiler.

Først og fremmest skal det gøres ved at fjerne minimumsafgiften, der i dag er 20.000 kroner. Så vil man fastholde batterifradraget, og til sidst skal elbilernes gode brændstofsøkonomi sende registreringsafgiften i bund.

De dyreste elbiler som en Model S fra Tesla vil blive pålagt en registreringsafgift, men mindre og billigere elbiler som en Volkswagen e-Up eller en Renault Zoe vil reelt ikke skulle betale noget i afgift. Det viser en beregning, Skatteministeriet har lavet for Enhedslisten.

FDM: Social slagside

Til Ritzau siger afdelingschefen i bilejernes interesseorganisation, FDM, Torben Lund Kudsk, at Enhedslistens forslag er socialt skævt, politisk umuligt og uden hold i virkeligheden.

- Enhedslisten kommer til at straffe alle, der bor i provinsen og har et stort kørselsbehov for at kunne komme på arbejde, men ikke har råd til at købe en elbil.

- De vil blive hårdt ramt økonomisk, siger Torben Lund Kudsk.