Nåede du ikke black friday? I dag er det cyber monday

16x9
Cyber monday er oprindeligt onlinebutikkernes svar på black friday. Foto: Justin Sullivan / Scanpix Denmark

Der er endnu engang procenter at spare på tilbuddene, men man skal forvente færre af dem.

Kun tre dage efter at butikkerne bugnede ved black friday-udsalget, går det mandag løs igen. Det er nemlig cyber monday.

Et koncept, hvor det traditionelt er onlinebutikkerne, der sætter priserne ned og har gode tilbud.

Dagen stammer ligesom black friday fra USA og ligger på mandagen efter den amerikanske højtid Thanksgiving.

Den amerikanske organisation National Retail Federation navngav den i 2005 cyber monday, og idéen var at markedsføre mandagen efter black friday som onlinebutikkernes helt egen shoppingdag.

Overskygget af black friday

Ifølge Martin Andersen, der er direktør hos prissammenligningssiden Pricerunner, har cyber monday som handelsdag eksisteret i Danmark siden 2013, men opmærksomheden omkring dagen har været begrænset. Det var i de første år kun hardcore online-computerbutikker, der brugte dagen som en tilbudsfest.

- Den normale, gængse forbruger er ikke bevidst om cyber monday. De har deres fokus på black friday. Men de, der jævnligt shopper på nettet, vil helt sikkert nikke genkendende til cyber monday, siger Martin Andersen.

Afstemning

Pricerunner havde fredag en million besøgende på deres side, og de forventer kun omkring 200.000 mandag. Ifølge Martin Andersen er black friday blevet så dominerende, at konceptet er blevet en uge fra mandag til mandag og overskygger alt andet.

- De fleste butikker kører med deres black friday-tilbud mandag med, så det egentlig er deres cyber monday.

Black friday har fire år i træk sat omsætningsrekord som den dag på året, hvor vi har brugt dankortet mest. Tal fra Nets viser, at det i 2017 var hele 2,1 milliarder kroner plus det løse. Meget tyder på, at det i år bliver til en ny rekord.

Fredag aften klokken 18 var antallet af onlinekøb fire procent højere end sidste år, viser tal fra DIBS, der leverer betalingsløsninger til 25.000 onlinebutikker.

Nicheprodukter på nettet

Da cyber monday blev opfundet i USA, var dagen oprindeligt tænkt til at skulle være onlinebutikkernes tilbudsdag, hvor de fysiske butikker havde haft black friday i mange år inden.

Jeg synes, det er gammeldags at kalde noget for "cyber" monday

Jesper Boysen, administrerende direktør, Power

I Danmark har det været anderledes, hvor butiks- og onlinesalg har været smeltet sammen på black friday fra start af. Derfor kan det også virke underligt at have en dag, som primært skal være for onlineforhandlere.

- Cyber monday er primært online, men det er ikke forbeholdt nogen speciel type forhandler, og du vil også se fysiske butikker, der tager dagen til sig. Mange onlinebutikker er jo også dem, der har fysiske butikker, men mandag vil overvægten være på onlinebutikker, det er der ingen tvivl om, siger Martin Andersen.

Afstemning

Målt i procenter vil tilbuddene være de samme for de to dage, men der vil være langt færre af dem mandag. Typisk har det været elektronik og computerspecialiserede forhandlere, der har gjort brug af den specielle tilbudsmandag.

Hos Pricerunner skyder man på, at 80 procent af tilbudsprodukterne på cyber monday vil være hardware-produkter til computere samt billede- og lydprodukter.

Følger med trenden

Elgiganten er en af de forhandlere, som ikke bare nøjes med black friday, men også tager mandagen i brug til et nyt koncept med prisfald. 

- Cyber monday er jo en salgstrend, der kommer fra USA, hvor man på bagkant af black friday har set rigtig mange handler online, og det prøver vi at følge med på, siger Peder Stedal, der er administrerende direktør i Elgiganten.

Det er anden gang, at elektronikkæden forsøger sig med konceptet, som de åbnede op for første gang sidste år.

Du kan risikere at blive rigtig sur - eller endda voldelig - på Black Friday. Video: Stine Gliese

De vælger at afholde cyber monday helt traditionelt, så det kun er på deres hjemmeside, at man vil kunne finde tilbuddene og ikke i de fysiske butikker. Samtidig prøver man blandt andet at fokusere på nicheprodukterne.

- Sidste år, hvor vi var med første gang, var vi meget fokuseret på dataprodukter til specialister. I år er det lidt mere bredt ud, så vi har flere produktgrupper med, siger Peder Stedal.

Han lægger dog vægt på, at dagen salgsmæssigt er i en meget lavere målestok end black friday, da den også er meget koncentreret ved at spænde over 24 timer og udelukkende eksistere online, hvor black friday efterhånden er spredt ud over flere dage.

Kunderne forstår det ikke

Hos en af konkurrenterne har man helt valgt at stå over på cyber monday.

- Fra vores ståsted er cyber monday på intet niveau med, hvad black friday er, siger Jesper Boysen, administrerende direktør i elektronikkæden Power.

Her arbejder man på den måde, at lige så snart noget er populært, så er de med, og lige nu er cyber monday ikke stærkt nok til, at Power vil tage del i denne udsalgsdag.

Den normale, gængse forbruger er ikke bevidst om cyber monday

Martin Andersen, direktør, Pricerunner

Jesper Boysen er usikker på, om forbrugerne forstår den specielle mandag, eller om den bare forvirrer. Én ting er at kalde en dag for et eller andet, noget andet er at forklare kunderne, hvad den går ud på.

- Det er forvirringen for kunderne, vi gerne vil undgå. Konceptet er ikke indarbejdet godt nok endnu. Vi lurer lidt på det lige nu, men går det hen og bliver en succes, så kan I regne med, at Power også er med, siger han.

Samtidig mener den administrerende direktør ikke, at et koncept med udelukkende onlinetilbud flugter med Powers strategi.

- Vi ser black friday være smeltet sammen både i butik og online. Kunderne skal kunne handle på lige fod begge steder. Jeg synes, det er gammeldags at kalde noget for "cyber" monday. Man kan ikke længere snakke om separate butiks- og onlineaktiviteter, siger Jesper Boysen.

På disse produkter får du størst rabat på cyber monday

Computertilbehør

Raspberry Pi. Foto: Arkiv

Gaming

Playstation 4. Foto: Mads Claus Rasmussen / Scanpix

Lydprodukter

Headphones. Foto: David Mcnew / Scanpix Denmark

TV

Fladskærms TV Foto: Thomas Peter / Scanpix Denmark