Internettet sluger over 200 millioner danske arbejdstimer om året

16x9
En ny undersøgelsen viser, at en gennemsnitlig dansk medarbejder bruger 20 minutter og 45 sekunder på private ærinder og underholdning på nettet, mens de er på arbejde. Foto: Shutterstock

Det er ikke kun arbejdsopgaverne, danskerne kaster sig over, når de går på job. En stor del af dagen bliver brugt på private gøremål.

Næsten en hel arbejdsdag hver eneste måned eller to fulde arbejdsuger per år.

Så meget tid bruger en gennemsnitlig dansk ansat på at tjekke Facebook, netnyheder, YouTube, private e-mails, shoppingsider eller gode rejsetilbud, mens de er på arbejde.

Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har udført for revisionsselskabet Deloitte.

Der er tale om et ”ret stort tidsforbrug”, mener Heidi Persson, der er HR-chef hos Deloitte.

Tallene dækker over store forskelle, da nogle medarbejdere slet ikke har adgang til internettet, mens andre er storforbrugere af underholdning bag skærmen - men undersøgelsen viser, at en gennemsnitlig dansk medarbejder bruger 20 minutter og 45 sekunder på private ærinder og underholdning på nettet.

- Ser man på den samlede arbejdsstyrke, svarer det til, at internettet sluger over 200 millioner arbejdstimer hvert eneste år, lyder det fra HR-chefen.

Man skal arbejde, når man er på arbejde

Hos Dansk Arbejdsgiverforening er man ikke begejstret for, at medarbejderne sender private e-mails og tjekker Facebook, mens de er på arbejde.

Vores grundlæggende holdning er, at man kun skal lave det, man får sine penge for.

Flemming Dreesen, ansættelsesretschef hos Dansk Arbejdsgiverforening

Man skal arbejde, når man er på arbejde, lyder opfordringen fra Flemming Dreesen, der er ansættelsesretschef hos Dansk Arbejdsgiverforening til TV 2.

- Vores grundlæggende holdning er, at man kun skal lave det, man får sine penge for. Det rokker vi os ikke fra, siger han til TV 2 om undersøgelsen.

Helt generelt er det dog ikke noget, som de danske arbejdsgivere ser som et stort problem.

- Der har naturligvis været sager, hvor folk er blevet sagt op, fordi de har brugt for meget tid på andre ting end deres job – som at være på nettet og private ting – men de fleste virksomheder har i dag nogle it-politikker på området, siger Flemming Dreesen.

Han hæfter sig ved, at undersøgelsen også viser, at langt de fleste svarer i undersøgelsen, at de ikke tjekker Facebook, private e-mails eller andet, mens de er på arbejde.

- Man kan jo også vælge at se det her som et udtryk for, at der er mange arbejdspladser, der er fleksible, og hvor der er en stor tillid mellem arbejdsgivere og medarbejdere, siger Flemming Dreesen.

Til syvende og sidst handler det jo om, hvad man udretter på jobbet, og hvilke resultater man skabe.

Heidi Persson, HR-chef hos Deloitte

Sæt en øvre grænse for forbruget

Det sidste er Heidi Persson fra Deloitte enig i.

Selv om internettet kan være en tidsrøver for nogen, ser Heidi Persson ikke nødvendigvis nogen problemer i, at medarbejderne bruger tid på private gøremål i arbejdstiden

For grænsen mellem privatliv og arbejdsliv er for mange blevet mere flydende.

- Til syvende og sidst handler det jo om, hvad man udretter på jobbet, og hvilke resultater man skaber. Om man så arbejder koncentreret hele dagen eller har brug for mange små pauser, bør i høj grad være op til den enkelte. Dog bør man selv kunne sætte en øvre grænse for sit internetforbrug, ligesom man også bør overveje, hvilke signaler man sender til sine kolleger, slutter Heidi Persson.

Afstemning