Flere sager ved retten: Flere flypassagerer kan have ret til erstatning

Passagerer har krav på erstatning, hvis der er mere end tre timers forsinkelse. Også hvis årsagen er sygdom, mener firma, som har flere sager kørende.

Flyselskaber bruger i stigende grad sygdom blandt kaptajner og stewardesser som undskyldning for forsinkelser og aflysninger, og den går ikke. 

Som passager har man krav på erstatning, hvis ens fly er mere end tre timer forsinket.

Det gælder også, selv om årsager er sygdom hos flyets besætning. Det skriver Jysk Fynske Mediers rejsemagasin. 

- Vi ser ofte, at flyselskaber forsøger at slippe for at betale kompensation, fordi en kaptajn eller besætningsmedlemmer melder sig syge. Flyselskaberne kalder det ekstraordinære omstændigheder og oplyser, at man som flypassager ifølge reglerne ikke er berettiget til erstatning. Mange danskere kender ikke reglerne og tager derfor svaret for gode varer, forklarer Johan Fugmann, direktør i flyforsinkelse.dk. 

Stigende antal sygdomstilfælde 

Ifølge flyforsinkelse.dk har man hos visse flyselskaber set et markant fald i antallet af tekniske fejl, mens antallet af sygdomstilfælde blandt besætningen er steget. 

- Men den går ikke. Vi accepterer ikke, at flyselskaberne undgår at betale kompensation grundet sygdom hos besætningen. Og vi har derfor en række retssager kørende, siger John Fugmann.

I to af sagerne har flyforsinkelse.dk fået medhold i byretten, men flyselskaberne har valgt at anke afgørelsen til landsretten. 

- Det er vores forventning, at vi også vinder sagerne i landsretten, siger John Fugmann.

Mange penge at hente

Han tilføjer, at flyselskaberne kun får medhold, hvis der opstår akut sygdom blandt flere besætningsmedlemmer.

- Så har passagererne ikke ret til erstatning, lyder det fra direktøren. Og ifølge flyforsinkelse.dk kan det betale sig at klage.

Som et eksempel nævner selskabet et Tui-fly, der på en flyvning fra Phuket International Airport til Københavns Lufthavn blev 20 timer og 24 minutter forsinket. Her skaffede selskabet passagererne en samlet kompensation på 75.600 euro.

I et andet tilfælde blev et fly fra Norwegian på en flyvning fra Billund Lufthavn til El Prat de Llobregat i Barcelona 7 timer og 54 minutter forsinket. Her fik passagererne en samlet kompensation på 13.200 euro. 

I de to tilfælde er der tale om kompensationer på henholdsvis 600 og 400 euro til hver passager.

Hvordan dine rettigheder er ved forsinkelser og aflysninger kan du ser her. 

HER ER DINE RETTIGHEDER:

Du kan få ny billet eller pengene tilbage

Du kan vælge at få ombyttet din flybillet til næste mulige afgang med enten samme eller et andet flyselskab. Vælger du at ombytte billetten til den første mulige afgang, har du krav på forplejning indtil du kan komme afsted. Du kan også vælge at få pengene tilbage for din billet, men så skal du selv sørge for din transport efterfølgende.

Du skal møde op i lufthavnen

Selvom du ved, at dit fly er aflyst, skal du møde op i lufthavnen, medmindre flyselskabet har kontaktet dig og givet andre instrukser.

Mad og drikke mens du venter

Er du i en lufthavn, og er dit fly forsinket på grund af en arbejdskonflikt, har du ret til at få forplejning af flyselskabet i rimeligt forhold til ventetidens længde, og du skal også have gratis mulighed for at give besked om forsinkelsen på telefon, fax eller e-mail.

Indkvartering på hotel

Strækker konflikten sig over flere dage, har du ret til at blive indkvarteret på et hotel på flyselskabets regning.

Ingen økonomisk kompensation

Ud over muligheden for at få pengene tilbage til billetten har du ikke ret til økonomisk kompensation.

Der findes ellers et EU-direktiv, der giver passagerer ret til kontant erstatning, hvis et fly er mere end tre timer forsinket. Disse regler gælder dog ikke ved forhold, som ligger uden for flyselskabets kontrol, herunder strejke.

Du kan heller ikke få erstatning, selvom forsinkelsen betyder mistet tid på rejsemålet, udgifter til hotel, billeje eller tabt arbejdsfortjeneste derhjemme.

Pakkerejser

Er flyrejsen en del af en pakkerejse, skal du kontakte det rejsebureau, du har købt rejsen hos. Principperne for erstatning er dog de samme, som hvis man har købt flybilletten for sig selv.

Klag til Trafikstyrelsen eller Pakkerejse-ankenævnet

Hvis flyselskabet eller rejsebureauet ikke vil ombooke din billet eller give dig pengene tilbage, kan du klage. Klag til Trafikstyrelsen ved flyrejser, og klag til Pakkerejse-ankenævnet, hvis du har købt en pakkerejse.

Ved pakkerejser er det især vigtigt at kontakte rejsebureauet hurtigt efter aflysningen eller forsinkelsen. Hvis du venter, til du er kommet hjem fra din rejse, har du måske ikke krav på de samme rettigheder.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk