Flere el-sælgere lyver og snyder: Sådan gør de

16x9
Flere danskere oplever at få opkald af sælgere, der gerne vil afsætte billig el - men se dig for. Foto: ARKIVFOTO: Steffen Ortmann / ARKIVFOTO: Scanpix Denmark

Flere elselskaber bruger ufine salgsmetoder. Brancheforeningen går til kamp og har anmeldt flere energiselskaber til Forbrugerombudsmanden.

Flere danskere oplever nærgående, løgnagtige og alt for tilnærmende sælgere af el. Det mener brancheforeningen for danske elselskaber, som har fået nok.

Dansk Energi har derfor anmeldt flere selskaber til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring.

- Det er rigtig ærgerligt, når elkunderne bliver vildledt. Det kan for eksempel være telefonsælgere, der lover store besparelser uden at vide noget som helst om kundernes nuværende pris og forbrug, siger Kamilla Thingvad, afdelingschef i Dansk Energi.

Men det er ikke kun Dansk Energi, som anmelder sælgerne.

De siger for eksempel til vores kunder, at de ringer på vegne af os.

Jan Højlund, Kundecenterchef EnergiMidt

Forbrugerombudsmanden bekræfter, at antallet af sager mod energiselskaber generelt er stigende.

- Energiselskaberne skal overholde loven og ikke komme med vildledende oplysninger eller få forbrugeren til at træffe en beslutning på et forkert grundlag, siger Taruh Sekeroglu, fuldmægtig ved Forbrugerombudsmanden.

Siden 2010 er antallet af sager ottedoblet. Sidste år landede 138 sager om klager over energiselskaber på bordet hos Forbrugerombudsmanden, mens det tallet i 2010 kun var på 15.

Alle årene har antallet været stigende, men Taruh Sekeroglu understreger, at alle sagerne ikke nødvendigvis handler om vildledende markedsføring eller aggressive sælgere.

Men der har i perioden også været et stigende antal sager hos Ankenævnet for Energiselskaber omkring ufine salgsmetoder.

Elselskab: De lyver og siger, at de ringer fra os

Det største energiselskab i Midtjylland, EnergiMidt, har for nylig advaret deres kunder om sælgerne. Her oplever chef for kundecenteret, Jan Højlund, at deres eksisterende kunder henvender sig, fordi sælgere har forsøgt sig med løgnehistorier.

Han forklarer, at det kommer i bølger, og nogle gange får EnergiMidt 10-20 opkald om dagen, fra kunder der bliver forsøgt kapret med ufine metoder.

- Det er ikke så meget omfanget der gør ondt. Det er mere metoderne, de bruger. De siger for eksempel til vores kunder, at de ringer på vegne af os, siger Jan Højlund.

Derfor har virksomheden ad flere omgange advaret deres kunder om løgnagtige sælgere.

Sådan undgår du at blive snydt:

  • Netselskaber, der leverer dit strøm, samarbejder ikke med andre elselskaber omkring kundeforhold og er ikke overtaget af andre selskaber – så ville du have fået besked.
  • Andre elselskaber kender ikke dit forbrug eller din nuværende elpris.
  • Vær opmærksom på, at 80 procent af din elregning er tariffer og afgifter, som du betaler uanset, hvilket selskab du er kunde hos.
  • Læs aftalen grundigt igennem – også det med småt – og tjek betalingsvilkårene. Der kan være stor forskel på, hvordan du er stillet .
  • Du har altid 14 dages fortrydelsesret.

Kilde: EnergiMidt

- Vi har også i nogle tilfælde konfronteret de pågældende firmaer. Men det vi får at vide er, at de er kede af det, og at der må være tale om et enkelt broddent kar. Men det er bare ikke vores oplevelse – for det sker jo igen, siger Jan Højlund.

EnergiMidt: Mange forskellige selskaber snyder

EnergiMidt kender til mange forskellige selskaber, hvor kunder har ringet til EnergiMidt for at klage over dem.

Et af dem er Modstrøm, hvor kunderne hos EnergiMidt har oplevet, at Modstrøm fortæller, at de samarbejder med netop EnergiMidt.

Hos Modstrøm erkender administrerende direktør, Anders Millgaard, at selskabet tidligere har fortalt potentielle kunder, at de samarbejder.

- Men det er ikke noget, vi bruger – det er mange år siden, hvor vi fortalte at vi havde et samarbejde med netselskabet. Vi samarbejder jo om at transportere strømmen, men vi havde en oplevelse af, at når kunderne så ringede til netselskabet, så fortalte de, at der bestemt ikke var et samarbejde, så derfor stoppede vi med den formulering, siger Anders Millgaard.

Netselskabet er det selskab, der ejer elnettet i et område - for eksempel EnergiMidt.

- Jeg kan med hovedet på blokken sige, at det ikke er en del af den salgsspeak eller de retningslinjer, vi udstikker til vores sælgere ved Modstrøm. Hvis der er en sag, så vil jeg selvfølgelig kigge på den, for det er definitivt ikke en del af vores salgs-setup, siger Anders Millgaard.