TV 2 undersøger: Vil butikskæder indføre MobilePay-gebyr?

16x9
MobilePay kan komme til at koste gebyrer, hvis betalingsformen bruges i butikker. Danske Bank lover, at det fortsætter med at være gratis for private. Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix Denmark

Det var ulovligt, da MobilePay skrev i deres vilkår, at butikker ikke må tage gebyr for mobilbetaling. Butikker har ikke planer om at indføre dem.

Da Danske Bank gjorde deres mobile betalingstjeneste MobilePay tilgængelig for de danske butikker, stod der i vilkårene, som butikkerne godkendte, at butikken ’ikke må opkræve gebyr fra sine kunder for deres betalinger med MobilePay’.

Det var i strid med lovgivningen. Danske Bank kalder det ’en beklagelig fejl’, men mener ikke, at det får konsekvenser for de danskere, som bruger MobilePay i forretningerne.

Det på trods af, at det altså fremover bliver op til hver enkel forretningsdrivende at vurdere, om de vil lægge gebyrer på betalingerne.

Butikker: Vi har ingen aktuelle planer

Hos en af de største erhvervskunder af MobilePay, Dansk Supermarked, som har MobilePay-terminaler i Føtex, Netto og Bilka, har man allerede besluttet, at man ikke vil sætte gebyrer på betalingerne.

- Det har vi valgt ikke at gøre, og det har vi heller ikke nogen planer om at gøre fremadrettet. Så der er ingen grund til bekymring for vores kunder, siger Martin Aamand, kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked.

Samme melding kommer fra Rema1000, som ’ikke kommer til at sende gebyret videre til kunderne’.

Der er heller ikke nogen aktuelle planer hos hverken Meny, Spar-butikkerne, Min Købmand, Let-køb eller Kiwi.

Hos Coop, som er en af landets største kæder af butikker, har man slet ikke indført MobilePay.

Danske Bank: Vi tror ikke på gebyrer

Selv om TV 2 kun har været i kontakt med nogle af de største erhvervskunder af MobilePay, så frygter Danske Bank ikke, at forretningerne vil pålægge gebyrer for betalingen.

- Det tror vi ikke, at de gør. Forretningerne har nu en mulighed for at pålægge gebyrer på betalinger, men konkurrencen tilsiger, at kunderne ikke bør få de her gebyrer, siger Jesper Nielsen, chef for forretningsudvikling i Danske Bank.

Han mener heller ikke, at det er tilfældet for de små erhvervsdrivende, og fortæller, at banken ikke har indikationer, som peger på, at de forretningsdrivende vil benytte sig af gebyrerne.

- Vi er meget konkurrencedygtige på prisen for MobilePay, så det er kun i kioskernes og butikkernes interesse at flytte kunder hen til vores betalingstjeneste. Derfor tror vi ikke på, at der kommer gebyrer på de her betalinger, siger Jesper Nielsen.

Fik påbud fra Konkurrencestyrelsen

Grunden til, at Danske Bank nu har ændret sine vilkår, så det ikke længere fremgår, at det er forbudt for forretningerne at opkræve gebyrer, skyldes at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen henvendte sig til bankkoncernen.

Det er nemlig en overtrædelse af betalingstjenesteloven.

- Det var konkurrenceforvridende imellem MobilePay og de andre kortsystemer. I sidste ende kunne det medføre, at butikkerne kan komme til at tage højere pris for alle forbrugere – også dem, der ikke bruger MobilePay, siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Martin Nyvang.

Hos Danske Bank forklarer man sig med, at ordlyden i vilkårene for de forretningsdrivende skulle være midlertidige i den introduktionsperiode, hvor butikkerne heller ikke skulle betale for at bruge MobilePay.

Jesper Nielsen fra Danske Bank kalder det en ’beklagelig fejl’, at vilkårene ikke blev ændret i takt med, at butikkerne skulle betale – men vilkårene er altså nu rettet til.

Ifølge Danske Bank kan man betale med MobilePay i 21.000 butikker. Gebyret, som butikkerne indtil nu selv har måttet betale, lyder på en procent af prisen - dog maksimalt fem kroner.

Private overførsler forbliver gratis

På spørgsmålet om, hvorvidt Danske Bank har overset noget lovgivningsmæssigt for de private brugere, som sender penge til hinanden via MobilePay, lover Danske Bank-chefen, at der intet bliver ændret her.

- Danske bank har lovet, at det forbliver gratis for private, og det står vi 100 procent ved, siger Jesper Nielsen.

For altid?

– Ja.