Guldager: Det nye Blockbuster får det svært

16x9

<p>TDC har onsdag åbnet op for deres nye filmunivers på nettet, Blockbuster.

TDC har onsdag åbnet op for deres nye filmunivers på nettet, Blockbuster. Det er en ny streamingstjeneste, der skal tage kampen op mod de populære herrer som Netflix, Viaplay og TV 2 Play. 

Men i stedet for at fokusere på en abonnementstjeneste, hvor man for et fast beløb om måneden har adgang til hele biblioteket, tilbyder de i stedet enkeltleje af film. På den måde betaler du også kun for de film, du gerne vil se. 

En nobel tanke, og når man ser på tjenesten har de da også fat i den lange ende. Den fungerer som den skal, og brandmæssigt står de stærkt. Men spørgsmålet er om det er nok, i en verden, der for længst har rykket videre fra Blockbusters storhedstid? På flere punkter tyder noget på, at Blockbuster vil få det svært.

Ikke konkurrence-dygtige priser

For det første har danskerne for længst vænnet sig til at have adgang til et kæmpe bibliotek af film for en fast pris. Og selv om Blockbuster kan tilbyde nyere film end Netflix, så har tjenester som Viaplay låst sig godt fast i danskernes bevidsthed.

Prislejet på film-udlejningen på Blockbuster vil da heller ikke slå bunden ud af markedet. Du kan leje de helt glemte og ligegyldige film for 19 kroner (dem du sikkert også kan finde på Netflix), de lidt ældre film for 29 kroner (dem du sikkert kan finde på Viaplay) og så de helt nye premierefilm for 39 kroner (som du allerede kan finde et hav af andre steder på nettet). 

Selv om det kan have sin charme at leje Alene Hjemme fra 1990 eller Fars Fede Juleferie fra 1989 for hele 29 kroner (...), så vil de fleste af os, sikkert mest kigge efter de nyeste filmudgivelser.

Her har Blockbuster stadig en del at bevise. Men ret skal være ret – tjenesten er stadig i beta, og meget kan ske inden årets udgang.

Der findes allerede en del tilbud derude, hvor man ligeledes kan leje film digitalt i fuldstændig samme prisleje. Det gør det til et svært marked at udmanøvre andre. Men hvis TDC formår at smide nok annoncepenge og markedsførings-dollars efter brandet, så kan det meget vel være, at de kan få skubbet den direkte konkurrence ud i glemslen. 

Du kan ikke leje fra app'en

Men brandet er kun godt, så længe indholdet følger efter, og her har Blockbuster et mindre problem. App-mæssigt ser det pænt, poleret og plejet ud, men når man graver sig lidt ned i funktionaliteten, så falder det hårdt til jorden. For du kan ikke købe eller leje film direkte på de håndholdte enheder.

Blockbuster oplyser selv, at det er for at holde sig til Apples app-regler, og for ikke at give indtjeningen væk til netop Apple, så kan man kun trykke køb/lej i webbrowseren. Et element, der sikkert ikke vil hue mange.

Blockbusters forsvar lyder på, at de fleste kunder alligevel ikke ser film på farten, men oftest gør det derhjemme, og derved nemmere kan bruge computeren. Det er beklageligvis et dårligt argument. At være begrænset på mobilen, er det samme som at lukke al brugervenlighed ude. 

Der skal flid, meget hårdt arbejde og rigtig mange annonce-penge for at få den gamle traver op og løbe igen. Penge TDC meget vel kunne have brugt på at bruge en allerede eksisterende tjeneste i stedet for at genopfinde en ny mellemvare.