Krohn: Så mange millioner har Trendsales kostet

16x9

De nye schweiziske mediehus Tamedia har i mandag annonceret, at de har købt den danske tøjgigant Trendsales.dk, og det har ikke været billigt. Tamedia har måttet lægge en check på mere end 350 millioner kroner for at købe Trendsales. Det vurderer TV 2's finanskommentator, Ole Krohn, efter at have talt med insider-kilder i branchen.

Der var flere interesserede købere til selskabet, lyder det fra Ole Krohn.

Trendsales havde 18 præsentationer fra selskabet blev sat til salg og der lød hammerslag. Én af de interesserede bejlere var Aller-koncernen, siger kilder tæt på salgsprocessen, men det blev altså Tamedia, der løb med den populære netside, lyder det fra Ole Krohn.

Til sidst blev det dog Tamedia, der er mest kendt for at eje Metroxpress, der løb med 'sejren'.

- Trendsales blev samlet værdisat til ca. 200 millioner korner, da Freeway solgte selskabet for 4 år siden. Mine kilder siger, at de nye ejere har tjent en sjat over det, så et forsigtigt bud er, at Trendsales samlede markedsværdi er på 350 millioner kroner, siger Ole Krohn.

De to stiftere af Trendsales Bo Eriksen og Martin Falslev Andersen, har også scoret en pæn gevinst, vurderer Ole Krohn. I forbindelse med salget nedbragte de deres ejerandel fra over 30 procent til 12 procent, og ved at gøre dette, har de indkasseret et pænt stort millionbeløb, vurderer han.

- Min lommeregner vurderer, at der er blevet mellem 30-40 millioner kroner til hver af dem, siger TV 2's finanskommentator.

Med købet af Trendsales.dk får schweiziske Tamedia en unik adgang til det danske marked.

Trendsales har i modsætningen til Stylepit haft stor succes med at satse på brugt tøj og knytte et særligt brugerunivers, hvor brugerne kunne debattere de forskellige varer.

- Der er masser af sites, der sælger nyt tøj, men Trendsales har en unik position som sælger af brugt tøj og der er kun meget få konkurrenter. DBA.dk er en af dem, men de er slet ikke så store i denne lukrative niche, vurderer Ole Krohn.

En af planerne, som skal fuldføres under de nye ejere, er at sætte Trendsales på skinner i Norge, Sverige og Schweiz.

Det schweiziske mediehus har hidtil været for tunge på aviser, men har en målsætning om, at 50 procent af omsætningen skal stamme fra digitale medier ved udgangen af 2016.

Trendsales har 53 medarbejdere på hovedkontoret, og gennemsnitalderen i selskabet er 28 år.