Så populære er bankerne: Danske Bank i bund

16x9

I løbet af årets første seks måneder flygtede 40.000 privatkunder fra Danske Bank, og en ny undersøgelse viser, at kundetilfredsheden er i bund. Flere bankkunder ser ud til at forlade butikken.

I en ny undersøgelse fra rådgivningsvirksomheden Loyalty Group, der har talt med 3.900 danske bankkunder, skraber Danske Bank således bunden, når det kommer til omdømmet i forhold til de øvrige store konkurrerende banker.

Undersøgelsen viser, at der er en markant utilfredshed blandt kunderne, og hvor det sidste år var hver femte, der ovevejede at forlade Danske Bank, så er det i dag mere end hver fjerde kunde, der er utilfreds og tænker på at skifte pengeinstitut.

Det er selvforskyldt
I Danske Bank erkender Thomas Mitchell, chef for privatkundeområdet, at problemerne langt hen ad vejen er selvforskyldt.

Til Berlingske Business siger han, at han tager undersøgelsens resultater alvorligt, men holder også fast i, at det omstridte kundeprogram faktisk er godt på trods af den dårlige modtagelse.

- Det her er selvfølgelig ikke tilfredsstillende. Det er vi kede af. Det er derfor, vi har besluttet at lave en række initiativer for at rette op på det her. Der er ingen tvivl om, at set i bakspejlet har der været nogle ting i det forgangne år, der har bragt os lidt i miskredit. Vi har haft kampagnen "New Standards", som vi fik mange tæsk for, ikke mindst af pressen, men egentlig også af danskerne for at være for højttravende og skudt hen over hovedet på folk, siger Thomas Mitchell til Berlingske Business.

Han peger dog på, at Danske Bank er konkurrencedygtige på priserne, men at man har været for dårlige til at videreformidle det.

Arbejdernes Landsbank topper
I toppen af målingen finder man for andet år i træk Arbejdernes Landsbank, der både har loyale kunder og som generelt set har et godt omdømme i branchen pt.

Sammen med Lån & Spar Bank er Arbejdernes Landsbank de to pengeinstitutter, hvor kunderne ikke i vid udstrækning tænker på at skifte væk herfra. Kun otte procent har luftet tanken hos de to banker.

Flere utilfredse kunder
Til gengæld oplever Spar Nord Bank en stigning i utilfredse kunder i forhold til sidste år. I 2012 overvejede otte procent at skifte væk, men tallet for 2013 er steget til 17 procent.

Lidt det samme billede ser man hos Sydbank, hvor der også er sket en mindre stigning i den utilfredse del af kundekredsen.