Danskerne er mere tilfredse med bilen

16x9

Danskernes tilfredshed med deres bilmærke er steget de seneste ti år, viser ny undersøgelse.

Tilfredsheden med bilmærket i carporten er støt stigende blandt de danske bilejere. Det viser den såkaldte AutoIndex-undersøgelse foretaget af FDM, der offentliggøres i magasinet Motors majnummer.

Faktisk er bilejernes samlede tilfredshed steget de seneste ti år, hvor FDM har bedt dem vurdere deres oplevelser som bilejere inden for kategorierne bilen, forhandleren og værkstedet.

Mens tilfredsheden med selve bilen over årene er gået op og ned, er det vurderingen, at særligt værkstedernes indsats har kastet flest positive tilkendegivelser af sig.

Toyota stødt fra tronen
"Selve kvaliteten af bilen kan importøren ikke gøre så meget ved. Så vil man distancere sig fra konkurrenterne, kan importøren og nettet af forhandlere og værksteder gøre det ved at yde en ekstra god service. Det er Toyota et eksempel på. Det er ikke den bil, bilejerne er mest tilfredse med, men når det gælder tilfredsheden med både forhandlere og værksteder, ligger Toyota i top," siger bilteknisk redaktør hos magasinet Motor Søren W. Rasmussen.

Den samlede førsteplads i AutoIndex 2012 indtages af BMW, der dermed henviser de sidste tre års nummer 1, Toyota, til andenpladsen efterfulgt af Audi og Volvo. I den anden ende indtager Chevrolet - igen - sidstepladsen. Noget paradoksalt, da Chevrolet Spark er blandt Danmarks mest solgte biler.

"At bilejernes tilfredshed med Chevrolet kun rækker til en sidsteplads i AutoIndex fortæller noget om, at høje salgstal ikke er lig med, at man også laver de bedste biler. Her er det værd at huske, at AutoIndex er bilejernes dagligdagstest af de forskellige bilmærker gennem mange år, og derfor giver undersøgelsen et unikt og solidt billede af, om et bilmærke er langtidsholdbart i forhold til andre bilmærker," siger Søren W. Rasmussen.

AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt 27.000 danske privatbilejere, der har svaret på 120 spørgsmål om vurdering af deres bil, forhandler og værksted. Undersøgelsen er gennemført i perioden januar-marts 2012.