Danske Bank taber på loyalitet

16x9

Danske Bank taber terræn, når det gælder kundernes loyalitet overfor banken

Danske Banks ordførende direktør, Peter Straarup, efterlader en bank, der har fejlet på et af sine vigtigste satsningsområder. Det skriver Morgenavisen Jyllands­Posten.

En ny undersøgelse fra Loyalty Group viser, at banken fortsat taber terræn, når det gælder kundeloyalitet.

Det sker samtidig med, at de øvrige store banker går frem.

Dermed ender Danske Bank på sidstepladsen efter Nykredit, mens Sydbank ligger bedst blandt de store banker, når det gælder kundeloyalitet, skarpt forfulgt af Nordea.

Mindre banker klarer sig bedst
Det er gruppen af mindre banker, som klarer sig bedst, viser undersøgelsen.

Seniorrådgiver Mikkel Korntved fra Loyalty Group påpeger, at udskiftningen i toppen af Danske Bank, kan være med til at rykke banken ud af, at den igen og igen i forskellige undersøgelser ligger med den ringeste kundetilfredshed og loyalitet blandt landets banker:

"Peter Straarup har om nogen været synonym med Danske Bank. Derfor kan hans afgang betyde, at man kan sende et helt andet signal fra toppen af banken. Det kan vi af gode grunde ikke se endnu," siger han til Jyllands­Posten.

Eivind Kolding på vej
Efter knap 44 år i Danske Bank trækker den 60-årige Peter Straarup sig og afløses i disse dage som ordførende direktør af Maersk Lines topchef Eivind Kolding.

Han har siddet i bankens bestyrelse siden 2001 og var fra februar til december i fjor Danske Banks bestyrelsesformand.