Sikkerhed i sovebusser under lup

16x9

Efter ulykke lørdag nat vil politikere se på om liggebusser bør forbydes

Sikkerheden i danske turistbusser skal kulegraves efter ulykken i Tyskland. Formanden for Folketingets trafikud­valg, Kaj Ikast (K) og de radikales trafikordfører Martin Lidegaard, står rede til at forbyde sovebusser, hvis det kan forhindre dødsfald, skriver Berlingske Tidende.

Det sker efter ulykken natten til lørdag, hvor tre blev dræbt og 40 kvæstet, da en bus med op imod 110 km/t kørte bag op i en lastbil.
Mange af de sovende skiturister blev kastet ud af bussen med snitsår og blødninger til følge.

"Jeg vil nu have en redegørelse for hele ulykkesforløbet, og derefter tager vi sagen op i trafikudvalget. Jeg står for en restriktiv linje, og viser det sig, at sovebusser er farlige, er jeg parat til at foreslå at forbyde dem," siger Kaj Ikast.

Trafikpolitisk ordfører hos de Radikale, Martin Lidegaard, bakker op.

"Viser det sig, at passagererne er blevet væsentligt hårdere kvæstet, fordi der var tale om en sovebus, og det er der meget, der tyder på, så bør vi overveje, om busserne kun bør køre om dagen, også selv om det vil går ud over erhvervet," siger han.

Få, men voldsomme ulykker
Branchefolk i transporterhvervet fremhæver, at i sovebusser ligger sæderne i vandret position, og ved en kollision er der intet til at tage fra, hvorved passagererne med stor kraft kastes frem i bussen og ud af vinduerne.

"Når en bus med 50 km./t. involveres i et frontalt sammenstød, bliver en person med en gennemsnitsvægt slynget frem med et tryk, der svarer til fire ton," forklarer Rådet for Større Færdselssikkerheds direktør, Rene la Cour Sell.

Ulykker med liggebusser er relativt sjældne i forhold til for eksempel kørsel i personbiler.