Danskerne er verdens flittigste kiosk-kunder

Danskerne er blevet vilde med at handle "nede på hjørnet"

Danskerne er vilde med at smutte ned på hjørnet og handle. Det er nemlig herhjemme, at den kendte kioskkæde, 7-Eleven, klarer sig allerbedstbedst.

På en netop overstået masse i den amerikanske ørkenby Las Vegas blev de 55 danske 7-eleven butikker kåret som de største omsætningssucceser.

De kunne nemlig mønstre den største omsætning pr. butik sammenlignet med de øvrige lande verden over, som huser kæden, skriver Ritzau.

Svær begyndelse

Butikkerne fik ellers en hård start. Hele 11 år måtte de danske 7-Eleven indkassere underskud, før de for to år siden begyndte at præstere plusser på bundlinjen.

- Danmark har overrasket os alle. De er nummer et. Og faktisk er Danmark nummer to i verden på kunder per dag sammenlignet med alle andre 7-Eleven butikker.

Ambitionen er, at få de nuværende 1200 kunder per butik om dagen op på 1400 i 2006, siger Andy Dillard, der er direktør for Nordamerika og Europa.

Flere butikker

En del af årsagen til at fiasko blev vendt til succes, skyldes, ifølge Dillard, at kioskernes priser blev sænket tilbage i foråret 2005 - det har angiveligt genereret en hel del flere kunder i butikken.

Ifølge 7-Eleven selv er det målsætningen at næsten fordoble antallet af butikker herhjemme i de kommende år, så der i 2007 findes omkring 100 forretninger indenfor landets grænser.

Den første danske 7-Eleven åbnede på Trianglen på Østerbro i København tilbage i 1993.