APM: Maersk Tankers på vej med CO2-skibe

Maersk Tankers er på vej ind på et helt nyt forretningsområde, nemlig transport af CO2 fra for eksempel kulfyrede kraftværker. Sammen med Hyundai Heavy Industries og Det Norske Veritas er det A.P. Møller-Mærsk-ejede tankskibsrederi gået i gang med at udvikle skibe, der kan transportere CO2 til for eksempel undersøiske lagre.

- Det er et nyt markedsområde. Der bliver i dag afskibet det man kalder "ren" CO2, det vil sige industrielt fremstillet CO2 til for eksempel drikkevarer. Men "beskidt" CO2, det vil sige fra for eksempel kuldrevede kraftværker bliver ikke afskibet i dag, forklarer Maersk Tankers chef for CO2-shipping, Anders Bradt Schulze, til RB-Børsen.

- Man vil indfange CO2'en og komprimere den og så transportere den enten via pipelines eller på skibe. På skibe vil et være belejligt at sejle den ud for at pumpe den ned i lommer i undergrunden eller olie- og gasfelter, siger Anders Bradt Schulze.

Der findes i dag over 100 projekter, hvor CO2 lagres i undergrunden, men de fleste er demonstrationsprojekter. Men for eksempel Statoil har igennem mere end 10 år oplagret CO2 i større skala, oplyser Anders Bradt Schulze. Hos Maersk Tankers vurderer man, at der i fremtiden bliver tale om et marked med stort potentiale. Endnu er det dog muligt at sætte tal på dette marked. Blandt andet afhænger markedets størrelse af, om det bliver tilladt at oplagre CO2 på land eller ej.

Når der er behov for at udvikle en ny type skibe skyldes det især, at de eksisterende tankskibe ikke kan losse CO2'en til de underjordiske lagre, forklarer Anders Bradt Schulze.

- Men der er store synergier med nogle af de forretningsområder, vi arbejder med i Maersk Tankers, for man sejler med CO2'en på samme måde, som man sejler med konventionel gas, altså under tryk og køling, siger han.

Maersk Tankers vil ikke oplyse et samlet budget for udviklingsprojektet, men oplyser, at der vil blive søgt støtte fra fonde under EU.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )