Charterpassagerer er lufthavnens langsomste

16x9
Passagerer i Københavns Lufthavn Foto:

Ny undersøgelse viser, at charterpassagerer er ansvarlige for uforholdsmæssig meget forsinkelse i sikkerhedskontrollerne rundt om i verdens lufthavne

Vi kender det alle sammen. Den lange kø ved sikkerhedskontrollen i lufthavnen. Og som om det ikke var nok at skulle smide sko og bælte, pakke computer og væske op af tasken samt blive befamlet af en fremmed med latexhandsker, så skal man ofte også være vidne til irriterende medpassagerer, der af den ene eller anden grund ikke har forstået reglerne, og derfor sænker hele køen.

Nu viser en ny undersøgelse, at især de ferieglade charterturister er ansvarlige for en stor del af forsinkelserne ved sikkerhedskontrollen. Faktisk medbringer op mod halvdelen af alle charterpassagerer forbudte genstande. Blandt mere erfarende rejsende på rutefly ligger det tal kun på mellem 10 og 15 procent.

Det skriver travelmole.com

Dyr affære for lufthavnene
Undersøgelsen er udarbejdet af det tyske firma Kirschenbaum Consulting, hvor direktør, professor Alan Kirschenbaum, peger på, at de langsomme charterpassagerer koster lufthavnene dyrt:

"Sikkerhed er blevet en hovedudgift for lufthavnene. Vi kan klart se, at forsinkelser ved sikkerhedskontrollen er direkte relateret til bestemte typer af passagerer," fortæller Alan Kirschenbaum ifølge travelmole.com

Ifølge Alan Kirschenbaum skyldes det især, at charterturisterne ofte medbringer gaver i håndbagagen, ligesom deres manglende viden om reglerne gør, at de ofte bliver stoppet med forbudte genstande.

Tager fire gange så lang tid
Ifølge undersøgelsen smutter langt de fleste passagerer gennem sikkerhedskontrollen hurtigt, men de folk, som prøver at forhandle med sikkerhedspersonalet er ansvarlige for op mod 80 procent af sikkerhedspersonalets tid.

Ifølge travelmole.com tager det mellem 20 og 30 sekunder for en almindelig passager at komme gennem kontrollen, mens en passager, som er uvidende om reglerne, bruger mellem ét og to minutter.

Undersøgelsen viser desuden, at selvom kun lige under halvdelen af alle passagerer er charterturister, er de ansvarlige for 85 procent af de samlede udgifter til sikkerhed.