Glad for Spotify? Derfor kan Apple smadre dem på bare et år

Om kort tid - nærmere bestemt den 30.

Om kort tid - nærmere bestemt den 30. juni - går Apples ny musiktjeneste, Apple Music, i luften, og om bare et år kan giganten helt have overhalet svenske Spotify, som lige nu er altdominerende på markedet.

Det spår eksperter ifølge ft.dk.

Drøner ind på markedet
Der er al mulig grund til at være opmærksom på Apple Music, for deres andel af markedet kan meget vel vise sig at stige med raketfart.

Ikke alene har Apple i omegnen af 200 milliarder dollars i pengetanken, hvilket let vil kunne udkonkurrere Spotify på markedsføringen, skriver Financial Times. Music vil også ryge direkte ind på din telefon, hvis du opdaterer iOS 30. juni.

Rasmus Rex Pedersen, der er musikforsker på Roskilde Universitet, lægger også vægt på Musics placering i iOS.

- Apple har en enorm fordel ved at kunne lægge Music i iOS. Folk er allerede inde i systemet, hvis de er vant til at bruge iTunes, og de har allerede brugernes betalingsoplysninger, siger Rasmus Rex Pedersen til TV 2.

Apple oplyser på deres hjemmeside, at de tre første måneder er gratis. Derefter er prisen 9,99 dollars (66 kroner). Du skal ikke bekymre dig om at miste adgangen til Apple Music efter de tre måneder, for da begynder selskabet helt automatisk at trække pengene.

Sværere i Skandinavien
Men selvom Apple Music forventes at stryge ind på verdensmarkedet i forrygende fart, kan de få det sværere i Skandinavien, hvor Spotify er rigtig godt konsoliderede. Det vurderer Rasmus Rex Pedersen.

- Der er stor forskel på, om man ser det i et skandinavisk eller verdensomspændende perspektiv. Her i Skandinavien er abonnementsordningen en velafprøvet model. Der er færre nye kunder, og flere skal overtales til at flytte. Brugere, der allerede betaler til Spotify, og som har playlister, ser nok ikke en lige så stor fordel i at vælge Apple Music, siger musikforskeren.

Forspringet, Spotify har her på grund af tidlig ankomst på markedet, kan være svært lige at hente på et års tid.

- It-strukturen er bare bedre her. Vi er mindst et par år foran resten af verden, vi har længe kunnet streame på mobilen, og vi er generelt mere åbne overfor nye teknologier, siger Rasmus Rex Pedersen.

'Mangler' reklamerne
Der kommer ikke en reklamefinancieret model af Apple Music, og den beslutning kan komme til at gøre ondt på Spotify, skriver Time. For det betyder, at de steder, hvor man rent faktisk lykkes med at trække kunder direkte over, vil det går ud over Spotify mest. Ifølge Time udgør den betalende del helt op mod 90 procent at Spotifys indkomst.

Spotify har netop i dag offentliggjort brugertal: 75 millioner aktive brugere, 20 millioner af dem betaler.

Hvis Daniel Ek, medstifter og administrerende direktør for Spotify, på nogen måde er nervøs over Apple Musics lancering, lader han ikke omverdenen vide det.

- Oh OK, var hans reaktion på Twitter, da Apple præsenterede Music, og det er indtil videre det eneste, han har sagt om den sag. Tweetet er i øvrigt efterfølgende blevet slettet.