Tv-vært: Vi er bedre, når vi er glade

Vi er bedre til at gå på arbejde, har mindre sygefravær og tjener flere penge, når vi er glade

Vi er bedre til at gå på arbejde, har mindre sygefravær og kradser meget mere hjem til firmaets bundlinje, hvis vi er glade, når vi går på arbejde. Og det er chefen, der skal sørge for, at vi glade, siger TV-vært Mikael Kamber i en ny bog.

Glæde og motivation er måske ikke elementer, du forbinder med en arbejdsdag, men de er vigtigere end du tror. Faktisk er de den direkte vej til succes og positive tal på virksomhedens bundlinje, siger Mikael Kamber, der i dag udkommer med en ny bog: 'Vi er bedst, når vi er glade', der samler tv­værtens erfaringer som leder, i kombination med banebrydende forskning i psykologi og adfærd:

- Det er videnskabeligt bevist, at der skal mindst tre positive udsagn til at opveje ét negativt. Selvfølgelig skal en leder afleverer en kritik på rette tid og sted, men det handler om at skabe en balance, hvor ros og anerkendelse af hinanden fylder mere end negativ kritik, hvor man støtter mere end man afviser og hvor der falder flere komplimenter end nedvurderinger, fortæller Mikael Kamber.

Tre trin til succes
Han påpeger, at det blandt andet handler om at opbygge en organisation, hvor man stoler på sine medarbejdere og dermed skubber beslutningskompetencen ud, så lederen ikke er den eneste beslutningsdygtige og giver tre nøgleråd til glade og motiverede medarbejdere:

Kommunikation: Folk skal vide, hvor de skal hen -og især hvorfor.

Fokus: Rammerne og ressourcerne skal være på plads, så folk kan yde deres optimale

Tillid: Tillidsbaseret ledelse får det bedste frem i selvstændigt tænkende mennesker og sikrer handlekraft i hverdagen.

Der er milliarder i glade medarbejdere
Forskning og erfaringer bakker op. Tilfredse medarbejdere er mindre syge, de leverer mere, som samtidig er af en højere kvalitet de er nemmere at fastholde.
I gennemsnit har en medarbejder 8-13 sygedage om året, og det koster samfundet 37 milliarder kroner i udgifter til løn under sygdom. Det viser en rapport fra Beskæftigelsesministeriet.

Hertil kommer at knap hver tredje sygedag kan tilskrives dårlig trivsel på arbejdspladsen, viser et ph.d.­studie af Martin Lindhardt Nielsen, speciallæge i arbejdsmedicin fra Bispebjerg Hospital. Tørre tal viser altså, at sygefravær på grund af dårlig trivsel koster omkring 11 milliarder kroner om året.

- Der er solid dokumentation for, at ledere med en positiv kommunikation har medarbejdere, der leverer de bedste resultater. Og i sidste ende er det, som bekendt, resultaterne en leder bedømmes på, siger Mikael Kamber.

Mikael Kamber er nyhedsvært på TV2, og tidligere chefredaktør på JydskeVestkysten og direktør i DR.