14-årig dansker laver million-forretning

16x9
Simon Mørch (tv) og Matthias Skovhøj Foto:

Den 14-årige Simon Mørch fra Oksbøl fik en god ide - fire måneder senere har hans og kammeratens nystartede virksomhed omsat for mere end en million kroner.

Simon Mørch på 14 år og hans kammerat Mattias Skovhøj på 19 år er ude på noget af et erhvervseventyr. På kun fire måneder har deres nystartede virksomhed onlinefactory.dk omsat for 1,3 millioner kroner.

Konceptet bag Onlinefactory.dk er at overtage andre virksomheders markedsføring. De to unge iværksættere målretter så de enkelte virksomheders markedsføring mod de hjemmesider hvor det bedst kan betale sig. Det er altså de to unge drenge, der bestemmer, hvor virksomhedens markedsføring skal placeres.

Kun betaling når kunder er i hus

Og virksomhederne betaler kun penge til onlinefactory.dk når de har fået salg ud af drengenes markedsføring.

"Jeg tror, vi har fået succes, fordi firmaerne skal have noget for pengene her under finanskrisen. De betaler jo per salg og ikke per klik, de får til deres hjemmeside. Dermed har firmaerne ingen risiko ved at bruge os. Hvis de ikke får nogen kunder, skal de ikke betale noget til os", siger 14-årige Simon Mørch.

19-årig har erfaringen

Da 14-årige Simon Mørch fik sin ide ringede han til den fem år ældre Mattias Skovhøj, som tidligere har drevet virksomhed på nettet. Med den 19-årige på holdet har virksomheden dermed lidt ekstra erhvervserfaring, som de selv udtrykker det.

Med den ekstra erfaring i at drive virksomhed er den 19-årige derfor blevet direktør i onlinefactory.dk, mens opfinderen af konceptet Simon Mørch er ansat.

Og direktøren er ikke bleg for at udstikke ambitionerne for fremtiden.

"Vi skal øge omsætningen", lyder det selvsikkert fra Mattias Skovhøj.

Se mere om de to i TV 2 Nyhederne klokken 19