Anklage: Trustpilot vildleder

16x9

Forbrugerne får et forvrænget billede af virkeligheden, når de går på jagt efter det bedste sted at købe sko, forsikringer eller en helt tredje vare på den populære hjemmeside Trustpilot.

Firmaerne har nemlig ikke samme vilkår, når der indsamles brugeranmeldelser på hjemmesiden, lyder kritikken fra virksomheder, skriver Politiken onsdag.

Stifter og leder af Trustpilot Peter Holten Mühlmann afviser dog kritikken over for tv2.dk:

- Den vigtigste debat burde handle om, at virksomheder på nettet, der aktivt indgår i dialog med deres kunder og beder deres kunder give feedback online, vil fremstå bedre end virksomheder, der ikke gør.

Trustpilot er enerådende i Danmark i forhold til samlede brugerbedømmelser på internettet af alt fra rejsebureauer til helsekostbutikker.

Og en del firmaer betaler Trustpilot for aktivt at være med til at indsamle kundebedømmelser, og det får flere tilfredse kunder til også at skrive anmeldelser.

Dermed får betalende virksomheder flere stjerner og en højere rating. Mens andre firmaer, der ikke betaler Trustpilot, ikke får samme fordel. Men det kan forbrugerne ikke se.

- Det er problematisk med den rating, som kommer fra Trustpilot, fordi den foregiver at være en neutral brugervurdering, og det er den ikke. Hvis virksomheder indgår en betalingsaftale med Trustpilot, får de en lettere og direkte adgang til kunder, som kan give en tilbagemelding på deres køb. Dermed overdøver de tilfredse kunder de utilfredse kunder, og det er en forvrængning af virkeligheden, siger Per Rasmussen, adm. direktør i E-capacity, der rådgiver virksomheder om e-handel.

Han fremhæver, at ingen firmaer kan sige nej til at være på Trustpilots hjemmeside:

- Så hvis du vil have din ratingscore op, er du næsten tvunget til at indgå en betalingsaftale med Trustpilot.

Auktionshuset Lauritz.com har opsagt en betalingsaftale med Trustpilot, fordi anmeldelserne ikke er afbalancerede, siger selskabets administrerende direktør, Mette Rode Sundstrøm, til Politiken onsdag.

- For at man som forbruger kan blive korrekt vejledt, bør der være ens vilkår for de virksomheder, der bliver bedømt. Et site for forbrugeranmeldelser bør være upartisk.