Flyskræk: Disse 11 minutter er de mest kritiske

16x9

Flyrejsende kan dog roligt være rolige, fortæller SAS, der ikke ser nogen grund til at være mere bekymret under start og landing på flyrejsen

Forskning fra de amerikanske luftfartsmyndigheder (FAA) viser, at 80 procent af alle flyulykker sker på et bestemt tidspunkt under flyvningen. Ifølge David Palmerton, der er ekspert i flyulykker, er der 11 minutter på flyveturen, hvor du skal være ekstra opmærksom, når du er om bord på et fly.

Der er tale om de første tre minutter, når flyet letter, og de sidste otte minutter under landingen, inden flyet står stille på jorden i lufthavnen.

De kritiske 11 minutter er dog ifølge SAS ikke noget, man som passager skal spekulere særligt meget på.

- Vi kan ikke give nogen tryghed hos nogen ved at sige, at oppe i luften er man sikker, siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen til tv2.dk.

Så lille er risikoen for at dø i en flyulykke
Hver eneste dag opstår der mindre fejl på fly verden over, og det er ikke til at sige, at det er på bestemte tidspunkter.

- Fejlen opstår måske i luften, og hvis fejlen ikke var opstået, ville flyet ikke være tvunget til en landing, som kan medføre et havari, forklarer hun.

Ifølge de amerikanske luftfartsmyndigheder er risikoen for, at du dør i en flyulykke én til 11 millioner. Der er større chance for, at du bliver dræbt af en haj.

- Først og fremmest er det sikkert at flyve, og der er en utrolig stor sikkerhedskultur i flyselskaberne, ikke mindst hos SAS. Og kulturen er så vigtig at opretholde både for seriøsiteten omkring selskaberne og især for de rejsende, som er lidt bekymrede for at flyve, siger Trine Kromann-Mikkelsen.

- Vi har 1000 daglige afgange, og de mest alvorlige hændelser, vi har, er, at kaptajnen finder en fejl på flyet i løbet af flyvningen, og så beder han om at få lov at lande med prioritet, og så lander han, og så sker der ikke andet, end at man føler, det har et lille smule hektisk som rejsende, forklarer hun.

I sommer scorede SAS topkarakter, når det gælder passagernes sikkerhed i en international undersøgelse af flysikkerheden blandt 425 luftfartsselskaber. SAS og det danske indenrigsluftfartsselskab Danish Air Transport fik syv ud af syv stjerner, mens konkurrenterne Norwegian, Ryanair og EasyJet måtte nøjes med fem stjerner.