Forældre og pædagoger vil stoppe test af helt små børn

Forældrenes og pædagogernes organisationer vil have ministeriet til at gribe ind over for test af den slags, som TV 2 viste søndag.

Forældre og pædagoger vil nu have Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling til at holde op med at teste små børn.

Det siger de efter TV 2 søndag viste, hvordan test af ganske små børn foregår.

- Vi er ikke imod evalueringer, men de her test er ikke fair over for hverken børn eller pædagoger, og derfor bør de laves om. De fleste børn ved jo for eksempel godt, hvad et snørebånd er, når de sidder i garderoben, men ikke nødvendigvis, når de sidder i et tomt lokale og bliver testet. I det hele taget ønsker vi som forældre ikke en hverdag, der er præget af tests, siger formand for Forældrenes Landsforening (FOLA), Dorthe Boe Danbjørg. 

Og pædagogerne er enige:

- Evalueringer er nødvendige, men spørgsmålet er, hvordan vi opfatter læring. Vores udgangspunkt er, at børnenes læring opstår, når de leger, går tur med en pædagog i skoven eller bliver hjulpet i garderoben, og det er her, vi skal udvikle og opmuntre dem til livet og fællesskabet. Alle ved jo, at hvis man har svært ved at finde legekammerater, har det også indflydelse på, om man kan genkende et slips i den efterfølgende time, siger formanden for pædagogernes fagforening BUPL, Elisa Bergmann. 

Når de taler om snørebånd og slips, så er det en henvisning til TV 2’s indslag fra søndag aften, hvor optagelser viste den fireårige Mie Romby blive testet i, om hun kunne genkende disse ting på billeder. På optagelserne var pigen tydeligt utilpas ved at blive testet. For både FOLA og BUPL var optagelserne blot en bekræftelse af den modtand mod projektet, som de to organisationer hele tiden har haft.

Trak sig fra styregruppen

Faktisk trak begge organisationer sig ud af styregruppen af Fremtidens Dagtilbud, endnu inden det startede i 2013, netop på grund af de indbyggede tests.

- Vi får hele tiden bekræftet den bekymring, vi har haft fra starten. Testene betyder, at nogle børn får succesoplevelser, mens andre får nederlag, og det er ikke den måde, vi arbejder på. Pædagoger ønsker at styrke alle børn med afsæt i deres unikke ressourcer, det gør de ved at få dem til at føle sig betydningsfulde og få dem til at mestre noget i livet. Testen gør for nogle børn det modsatte, siger Elisa Bergmann fra BUPL.

12000 børn skal testes

  Fremtidens Dagtilbud er et stort projekt, der blev sat i gang i 2013 af ministeriet i samarbejde med undervisningsinstitutioner og private evalueringsselskaber. Målet er at blive klogere på, hvordan man kan støtte børn på 0 – 6 år i trivsel og læring i institutionerne.

En del af projektet, der løber frem til sommeren 2017, er at 12.000 små børn skal testes.