Verdens ældste fyrskib – kendt fra TV 2-program – er ved at kæntre

I samarbejde med TV 2 Lorry

Beredskabet håber på, at en stigende vandstand igen vil få Fyrskib No. X på ret køl.

Siden onsdag aften har en stor husbåd, der er et ombygget fyrskib, været tæt på at kæntre i Københavns Havn.

Men torsdag morgen ser det ud til, at skibet kan være på vej til at komme på ret køl igen.

- Vi har hørt fra DMI, at vandet forventes at stige her til morgen, efter at det ifølge prognosen var 90 centimeter under daglig vandstand, siger Kristian Næsted, der er vagthavende operationschef hos Hovedstadens Beredskab, til TV 2 Lorry.

Den kraftige blæst pressede onsdag aften vandet ud af Københavns Havn, hvilket gjorde, at skibet kom til at stå på kølen og langsomt begyndte at få slagside.

Derfor kæmpede Hovedstadens Beredskab aftenen igennem for at få fortøjret båden, så den ikke ville lægge sig helt på siden og tage vand ind.

Kampen blev besværliggjort af, at vandstanden i løbet af aftenen faldt yderligere.

Verdens ældste fyrskib

Husbåden, der ligger ved Refshaleøen, er ikke en hvilken som helst husbåd.

Der er tale om Fyrskib No. X, der er verdens ældste endnu eksisterende fyrskib. Det blev bygget tilbage i 1877.

Skibet var i 2016 med i TV 2-programmet 'Mesterlige ombygninger' - du kan læse historien om skibet her.

Og netop den gamle alder blev taget med i betragtningerne, da Hovedstadens Beredskab onsdag aften kæmpede mod den faldende vandstand.

Hvad er et fyrskib?

De gamle fyrskibe fungerede fra det 17. århundrede og helt frem til efter 2. verdenskrig som vejviser for andre skibe på havet. De danske fyrskibe blev dog gradvist inddraget og afhændet til museer eller private, da de var for dyre i drift.

De danske fyrskibe var røde med et hvidt kors og navngivet med et romertal. Fyrskib X blev anvendt fra 1877 til 1965, hvor det blev solgt. I dag er det ejet af Beth og Carsten.

Kilder: Gyldendal / www.hornsrev.dk

- Den skulle veje 400 tons. Der er ingen motor ombord, så der er ingen forureningsfare, og der er heller ingen personer ombord, lød det fra vagtchefen på stedet, der tilføjede:

- Det her handler kun om redning af skibet, så det ikke ender på bunden af havnen.

Redningsdykkere sat ind

Sent i aftes gik Hovedstadens Beredskab ombord på skibet sammen med et skadesservicefirma, efter at skibet var sikret så godt som muligt mod at kæntre yderligere ved at fastgøre det til kajen med nogle kraftige stropper.

- Vi kunne ikke lade dem gå ind alene, så vi sendte nogle redningsdykkere fra vores specialtjeneste med. Og sammen monterede de nogle dykpumper, hvis der skulle begynde at trænge vand ind. Dykkerne var med, fordi vi ikke ville ende med en Costa Concordia-situation i miniformat, forklarer Kristian Næsted til TV 2 Lorry.

Det var Københavns Politi, der koordinerede indsatsen ved skibet, og herfra lyder det, at de nu er helt ude af opgaven igen.