Flere advarer mod populært socialt medie: Man tror, det henvender sig til børn - men det gør det ikke

16x9
Børn og unge kan få en krænkende oplevelse ved at benytte det populære sociale medie, Ome TV Foto: TV ØST

I samarbejde med TV Øst

Den omdiskuterede sociale platform Ome TV får Børns Vilkår og Red Barnet til at tage afstand. På siden har børn nemlig set seksuelt indhold.

Blandt børn og unge bliver den sociale platform Ome TV mere og mere populær.

Konceptet er, at man med et web- eller mobilkamera kan koble sig op på hjemmesiden eller via en app. Herfra kan man helt anonymt komme i kontakt med fremmede mennesker fra hele verden.

I den seneste tid er historier kommet frem om børn og unge, som har set seksuelt indhold på Ome TV. Skolelærer Cecilie Roland blev blandt andet chokeret, da hendes elever i 8. klasse på Broskolen i Korsør præsenterede hende for Ome TV. 

Efter ganske få klik stødte hun og eleverne på videoer, som er uegnet for børn.

Vi synes, det er problematisk, at man har et socialt medie, der ligner noget, som henvender sig til børn. Og så er det i virkeligheden et voksensite

Sanne Lind, børnefagligkonsulent hos Børns Vilkår

- Jeg tror ikke, eleverne bladrer mere end tre gange, før der kommer en midaldrende mand, der sagtens kan se, der er børn, som flytter kameraet ned til det område, man ikke har lyst til at se, lød det tirsdag fra Cecilie Roland.

Og det får Børns Vilkår og Red Barnet til at tage afstand fra det sociale medie.

- Vi synes, det er problematisk, at man har et socialt medie, der ligner noget, som henvender sig til børn. Og så er det i virkeligheden et voksensite, siger Sanne Lind, som er børnefagligkonsulent hos Børns Vilkår.

Bruger smileys og tegninger

På siden gør Ome TV brug af smileys og tegninger af deres logo. Sidens udtryk henvender sig meget til børn ifølge Børns Vilkår, og det, mener de, er meget problematisk.

Samtidig mener organisationen, at det er problematisk, at siden hverken kræver login eller nogen form for registreringsoplysninger. Det kræver blot adgang til web- eller mobilkamera for at komme på.

Et parameter, som Red Barnet også fremhæver.

- Udfordringen er, at det er fuldstændigt anonymt. Den slags tjenester er der en god håndfuld af, som bliver brugt. Det er ligesom den måde, de har valgt at have deres tjenester på, så man kan ikke gøre så meget ved det, siger Jon Kristian Lange, som er seniorrådgiver i Børns Digitale Liv for Red Barnet.

Han mener, at man skal fokusere på en forebyggende indsats.

- Når der opstår de her mikrotrends, som vi kalder det - man havde det for eksempel også med ASKfm, som er en anonym tjeneste, de opstår en gang i mellem - kan man ikke rigtig skærme børn for det. Man bliver nødt til at lave en indsats, der er mere bred og forebyggende, siger han.

Børn er nysgerrige på nettet

Sanne Lind fra Børns Vilkår fremhæver dog, at man som forældre må indstille sig på, at ens barn kan opleve noget ubehageligt i deres færden på nettet.   

- Så længe der er de her nettjenester, vil der også være børn, som får set noget, der ikke er for børn. Vi kan synes som voksne, at det er en skræmmende og ubehagelig tanke, siger hun og fortsætter:

- Men vi er nødt til at tænke, at børn er nysgerrige og søgende, og de leger med identitet. Så der vil være risiko for, at de (børnene, red.) ser noget ubehageligt, siger Sanne Lind.

Sådan ser Ome TV ud, hvis man besøger siden via en computer.
Sådan ser Ome TV ud, hvis man besøger siden via en computer. Foto: TV ØST

Råd til forældre: Tal med dit barn

Derfor råder hun forældrene til at følge nøje med i barnets digitale liv og tale om, hvad man kan støde på på nettet.

- Snak med børnene, og lad vær med at have en løftet pegefinger, for så lukker vi som forældre for dialogen, siger hun.

- I stedet skal du spørge nysgerrigt ind til helt basalt, hvad børnene laver, og hvad de er optaget af på nettet.

Hos Red Barnet mener man også samtalen mellem børn og forældre er vigtig.

- Man skal snakke om, at det er ikke et fedt sted at være (på Ome TV, red.). Men samtidig skal man passe på med at lave for mange forbud, for så ved vi bare, at så bliver det først interessant for børnene at være der. Det er en hårfin balance, siger Jon Kristian Lange og fortsætter:

- Hvis der sker noget ubehageligt, så skal børnene stadig kunne komme til mor og far med noget, de har set.

Så overgreb på børn

I medierne er der dukket eksempler op, hvor børn har set voksnes kønsorganer på Ome TV.

Andre historier beretter om, at børn har set en voksen forgribe sig på et andet barn. Og her råder Sanne Lind forældrene til at sige til deres børn, at de har set noget, der ikke er i orden eller lovligt.

- Hvis ens barn har set noget, som er grænseoverskridende eller ubehageligt, så skal forældrene sige til barnet: Jeg vil gerne tale med dig om det. Du må gerne fortælle mig, hvad du har set, så kan vi sammen få det bearbejdet, siger hun.

Youtuberne har et ansvar for at være bevidste om, at de har en målgruppe, der er børn

Sanne Lind, børnefagligkonsulent hos Børns Vilkår

Ifølge Red Barnet har børn netop et stort behov for tale om tingene.

- Lad dem fortælle først, uden at man som forældre kommer med for mange af sine egne bekymringer eller fordømmelser og pres over børnene, siger Jon Kristian Lange og fortsætter:

- Jo mere de fortæller, og man som forældre laver lyttelyde og kommer med generelle vendinger, som det var ikke så godt og det kan jeg godt se, man kan blive ked af. Jo mere får børnene talt det ud af kroppen.

Youtubere har et ansvar

Der har i medierne også været tale om, at danske Youtubere reklamerer for den omdiskuterede chat-side.

Og det tager Børns Vilkår stærk afstand fra.

- Det synes vi ikke, de (youtuberne, red.) skal gøre. Det skal de stoppe med. De har en stjernestatus, og de har rigtig mange børn, som følger med dem. Og vi synes ikke, de skal lokke børn ind på den her platform. For det er ikke for børn, siger Sanne Lind.

Desuden mener hun, at youtuberne giver børnene falske forhåbninger.

- Det er jo et lykketræf, hvis det skulle lykkes. Så det er også at lokke sine følgere på falske forhåbninger, kan man sige. For mødet er ikke noget, man kan planlægge. Det er helt tilfældigt, siger Sanne Lind.

- Så youtuberne har et ansvar for at være bevidste om, at de har en målgruppe, der er børn.