Elefantoverhalinger skaber irritation i trafikken

16x9
Lastbiler overholder ikke forbud mod overhaling. Foto: Martin Bækhøj

I samarbejde med TV2 Nord

På særlige strækninger er det forbudt for lastbiler at overhale i visse tidsrum, men det afholder chaufførerne ikke.

Når en lastbilchauffør beslutter sig for at overhale en kollega på motorvejen i en såkaldt elefantoverhaling, kommer de øvrige trafikanters tålmodighed på prøve.

- Man bliver bare mega irriteret, ikke, siger bilist Hanne Elkjær Lemtoft fra Hobro.

Hun er bare én af mange trafikanter, som ofte oplever lastbilchauffører, der ikke kan lade være med at trække ud i ydersporet for at passere en anden lastbil.

- Det oplever jeg dagligt. Og min følelse er frustration, fortæller lastbilchauffør Preben Hejlskov Sørensen fra Mejlby.

På E45 er det på en strækning fra Limfjordstunnelen til omkring Haverslev forbudt for lastbiler at overhale i visse tidsrum, men det blæser flere lastbilchauffører på, selvom forseelsen koster 2000 kroner i bøde og et klip i kørekortet.

På de nordjyske motorveje er der forbud mod at lastbiler på visse strækninger overhaler. Men det er en lov, der langt fra bliver overholdt. Video: TV 2 Nord

På andre strækninger overhaler lastbilerne lystigt hinanden. På en optagelse, som TV 2 Nord har lavet, bruger en lastbilchauffør langt mere end et minut på at lave en elefantoverhaling. I færdselsloven står der: "Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres".

Hos FDM mener de, at elefantoverhalinger er et stort problem.

- Det sætter en prop i trafikken, som gør, at det er sværere for bilisterne at komme frem. Og samtidig skaber det også nogle farer, lyder det fra juridisk konsulent ved FDM Dennis Lange.

Hos Nordjyllands Politi kan de ikke med sikkerhed sige, at de har udskrevet én eneste bøde på området.

- Hvis vi ser det, gør vi noget ved det, men det handler om prioriteringer, og det er altså ikke noget, vi kører målrettet efter, siger politikommissær Claus Kjær-Pedersen fra Tungvognscenter Nord.