Skolelærer: Ny dille skal forbydes i timerne

I samarbejde med TV 2 Lorry

En ny dille har overtaget klasselokalerne til stor frustration for skolelærere.

Glem yoyo'er, tamagotchis eller pokémonkort. En ny dille har indtaget Danmark i forbløffende høj fart: Fidget Spinners. 

Det er et lille stykke legetøj, der kan snurre rundt på fingeren. Oprindeligt er det udviklet til at virke afstressende og øge koncentrationsevnen hos børn med for eksempel psykiske udfordringer.

Men andre børn har også fået øjnene op for den nye dims og glere legetøjskæder har de seneste uger derfor meldt udsolgt af Fidget Spinners.

Og det kan mærkes i skoleklasserne. Dimsen, som egentlig skulle øge koncentrationsevnen, er nu blevet allemandseje og forstyrrer undervisningen. Sådan lyder det fra Søs Irini Armyrantis, der er lærer i udskolingen på Pilehaveskolen i Vallensbæk.

- Det er blevet et forstyrrende element. Det er et problem, når eleverne sidder og kigger rundt for at se, hvilke tricks de andre kan, eller når den hakker larmende mod bordkanten, eller når en taber den på gulvet. Det er legetøj for de fleste, siger Søs Irini Armyrantis.

Afstemning

På Pilehaveskolen er problemet udbredt fra 0.-7. klassetrin. Og ifølge Søs Irini Armyrantis, der har talt med lærere på andre skoler, er problemet udbredt. 

- Jeg mindes ikke, at der har været andre diller, som har været lige så forstyrrende som denne, siger Søs Irini Armyrantis, der blev færdiguddannet i 2012. 

Forbud

- Det er ærgerligt, for nogle har rent faktisk gavn af at bruge dem, og de er selvfølgelig utilfredse med, at de får frataget noget, som de føler, at de har gavn af.

Søs Irini Armyrantis skal nu sammen med resten af lærerteamet på skolen beslutte, hvordan et eventuelt forbud skal skrues sammen. 

Forældreansvar

For Søs Irini Armyrantis er det vigtigt, at alle lærere om en klasse er enige om retningslinjer, så ikke blot én lærer bliver 'bussemanden'. Men hun mener også, at forældrene har et stort ansvar. 

- Forældrene må jo meget gerne påtage sig et medansvar. De er jo "de usynlige klassekammerater", der i denne kontekst tillader legetøj i skolen. De skulle gerne opdrage til at legetøj hører til i pauserne - og ikke i timerne.

Hun opfordrer til at forældre har en dialog med deres børn om, hvad der hører hjemme inden for skoletiden.