Modtager ét kilo reklamer hver uge trods nej tak

16x9
Første nej tak-mærkat blev klistret på Christians postkasse midt i februar måned 2017, men 6 uger efter modtager han stadig reklamer i postkassen Foto: Privat / TV 2 Lorry

I samarbejde med TV 2 Lorry

Det har været svært at slippe for reklamerne i postkassen hos Christian Svensson i Frederikssund. Distributøren beklager.

Ny udvikling:

TV 2 har mandag talt med Michael Andersen, der er distributionsdirektør i FK Distribution. Han fortæller, at reklamerne i Christian Svenssons postkasse ikke skyldes en fejl.

Ifølge Michael Andersen er de endt der, fordi Christian Svensson har tilmeldt sig 'NejTak+' hos FK Distribution.

'NejTak+' er en ordning, hvor kunderne kan tilvælge lige nøjagtig de reklamer og tilbudsaviser, de ønsker. Men når kunder tilmelder sig ordningen, kommer de også automatisk med i 'nej tak til reklamer'-ordningen, hvorfor de modtager et klistermærke.

- Da han modtager det klistermærke, glemmer han, at han har tilmeldt sig den her ordning, og derfor modtager han reklamer. Han havde en opfattelse af, at når han får klistermærket, så er alt andet væk. Men da han stadig er knyttet op på 'NejTak+', modtager han naturligvis reklamerne fra os, siger Michael Andersen til TV 2.

Han oplyser, at FK Distribution mandag har talt med Christian Svensson og efterfølgende pillet ham af 'NejTak+'-ordningen.

Oprindelig artikel:

995 gram. 

Det er noget ressourcesvineri, at jeg skal smide et kilo reklamer ud i min skraldespand"

Christian Svensson

Præcis så meget vejer den stak reklamer, som Christian Svensson modtager i sin postkasse i Frederikssund. 

Og det er til trods for, at han har hele to mærkater påsat, hvor der står nej tak til reklamer. 

Det er længe siden, at han har meldt ordningen fra på Postnords hjemmeside, men hver eneste uge lige siden har han alligevel modtaget reklamerne, og det gør ham rasende. 

- Jeg lagde mærke til, at de kom om lørdagen i sidste uge. Så denne weekend havde jeg tænkt mig at ligge på lur, men så kom de kraftedeme om fredagen i stedet, fortæller han til TV 2 Lorry. 

Han gider ikke have reklamestakken, da de fylder i postkassen, men også fordi det er spild af ressourcer.

- Jeg sidder jo og kigger på reklamer på internettet. Så det er noget ressourcesvineri, at jeg skal smide et kilo reklamer ud i min skraldespand, som jeg går kun ti skridt med. Det er træ, som jeg kaster ud. Det er jo fuldstændig hjernedødt, siger han til TV 2 Lorry.

Burde skulle melde til og ikke fra

Faktisk mener han, at man burde afskaffe ordningen helt. 

Vi lever af at levere god service og sikre korrekt omdeling til dem, der skal modtage deres reklamesæt"

Michael Andersen, FK Distribution

- Jeg bliver pisse irriteret hver gang. Jeg kan ikke forstå, at det skal være sådan. Jeg kunne forstå, hvis man kunne melde dem til, hvis man ønskede reklamer, men jeg kan ikke forstå, at man skal melde dem fra. Ingen i Danmark burde få reklamer, siger han. 

Retningslinjerne er udarbejdet efter forhandlinger mellem Forbrugerombudsmanden og repræsentanter for distributørerne, annoncørerne, avisudgivere og Forbrugerrådet.

Alle i brancherne har forpligtet sig til at respektere ønsket om "nej tak", og derfor er det også en sag, som distributionsdirektøren i FK Distribution, Michael Andersen, tager meget alvorligt. 

Modtager ikke mange klager

Det er FK Distribution, som leverer reklamerne i området. 

- Det kan selvfølgelig smutte, at noget bliver afleveret forkert. Men jeg går straks ind og ser, om det fejlen skyldes en manglende regristrering i vores system, så vores omdeler får at vide, at han skal aflevere et reklamesæt, eller om det skyldes omdeleren selv. Hvis det gør det, så får han selvfølgelig at vide, at han skal rette op med det samme, siger direktøren til TV 2 Lorry. 

Skal jeres omdelere aflevere reklamerne, selvom der er et nej tak-mærkat på postkassen, hvis jeres tekniske system ikke har registreret afmeldingen?

- Ja. Vi har lige ændret proceduren. For 14 dage siden skulle de acceptere skiltene, men vi får så ofte data fra Postnord, at vores data burde passe. Så når vi har et bestemt antal reklamesæt, så omdeler vi dem også. 

Er det her noget, som I får mange klager over?

- Nej. Det er jo ikke det, vi lever af. Selvfølgelig modtager vi klager fra husstande - også som ikke har fået reklamer. Der kan også være klager om reklamer, der hænger ud af brevsprækken. Men grundlæggende modtager vi ikke mange klager. Vi lever af at levere god service og sikre korrekt omdeling til dem, der skal modtage deres reklamesæt. 

Michael Andersen lover, at de straks kigger på sagen mandag morgen.