Teleselskab afpresses for millioner: Kriminelle har adgang til kundedatabase

Afpresserne truer med at udlevere oplysninger om selskabets kunder.

Teleselskabet 3 bliver afpresset af kriminelle, der truer med at udlevere oplysninger om en mindre del af selskabets kunder.

Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Afpresserne forlanger et større millionbeløb for ikke at udlevere oplysninger om en del af 3’s kundebase. 

- Det er første gang i virksomhedens historie, at vi er udsat for denne type af kriminel adfærd, siger Sidsel Rosendal Olsen, der er kundedirektør hos 3.

- Jeg er ked af det på kundernes vegne, og vil naturligvis beklage det, der er sket. Hvor det har været muligt, har vi selvfølgelig allerede skrevet til de kunder, som er berørt af sagen, understreger hun.

Over 3.000 kunders oplysninger

Natten til fredag blev teleselskabet 3 kontaktet af en eller flere kriminelle, der i en mail hævdede at være i besiddelse af kundeoplysninger om en del af 3’s kundebase. 

Oplysninger, som den eller de kriminelle har forlangt et større millionbeløb for ikke at offentliggøre.

3 er blevet udsat for afpresning af kriminelle, som truer med at offentliggøre personlige oplysninger på en lille del af...

Posted by 3 Danmark on Sunday, February 12, 2017

Efter at have været i dialog med politiet er det vurderingen, at truslen om afpresning er reel, og at gerningsmændene faktisk er kommet ulovligt i besiddelse af oplysninger om ca. 3.600 kundenumre i 3’s kundebase. 

- Vi kan ikke på nuværende tidspunkt sige noget om, hvordan oplysningerne er faldet i forkerte hænder. Vi afventer resultatet af politiets efterforskning, siger 3's kundedirektør Sidsel Rosendal Olsen.

Det drejer sig om oplysninger såsom navn, adresse og cpr-nummer. Men afpresserne har hverken adgang til bankoplysninger eller pinkoder, lyder vurderingen fra 3.

Alvorlig og ubehagelig sag

Sagen er anmeldt, og politiet efterforsker den.

- Jeg vil gerne slå fast, at vi hos 3 naturligvis ikke medvirker til at forhandle med kriminelle. Vi har derfor overdraget sagen til politiet, som straks er gået i gang med efterforskningen, siger Sidsel Rosendal Olsen og kalder afpresningen for "en alvorlig og meget ubehagelig sag for vores kunder og for 3.

Teleselskabet 3 har i dag ca. 1,2 mio. kunder, og på nuværende tidspunkt er det derfor vurderingen, at det er en mindre del af kundebasen, der er ramt.

Opdateres...