Danske Bank om svindel: I kan trygt bruge MobilePay

Der er ingen grund til, at nogen af de 1,7 millioner brugere af MobilePay dropper appen.

Der er ingen grund til, at nogen af de 1,7 millioner brugere af MobilePay dropper appen. Det mener banken bag, Danske Bank, trods onsdagens historie om dankortsvindlere, der udnytter appen til at tappe penge fra dankort. 

- Vores 1,7 millioner brugere på MobilePay kan trygt bruge MobilePay. Svindlen på MobilePay måles i promiller og er i øvrigt langt lavere end den svindel, der foregår på dankort generelt, så vi mener ikke, at det er noget stort problem. Vi kender godt den håndfuld sager, og vi er ret hårde med at anmelde til politiet, lige så snart vi i overvågningen finder mærkelige transaktioner. Det er rigtigt, at lige så snart der er penge involveret, så er der nogle, der prøver på at snyde, siger Chef for Forretningsudvikling i Danske Bank, Jesper Nielsen, til tv2.dk

Svindlen foregår ved, at kriminelle skaffer sig adgang til kreditkortoplysninger og køber anonyme taletidskort og bruger dem i smartphones. Dermed kan de udnytte kreditkortoplysningerne til at betale med via MobilePay eller lænse konti for penge. Men Danske Bank mener, at det er sikkert at bruge appen:

- Det mener vi jo stadigvæk, det er. Der er flere niveauer af sikkerhed i det her: Vi har en kode på appen, folk har forhåbentligt en kode på deres telefon, og det er også sådan, at vi overvåger løbende mærkelige transaktioner, og stort set alt svindel på MobilePay karakteriseres som kortsvindel, og så får folk deres penge tilbage. Men det er vigtigt at understrege, at det er promiller, vi snakker om, så derfor kan vi ikke genkende, at det skulle være et meget stort problem, tilføjer han.

Rigspolitiet forklarer, at svindlen foregår organiseret, hvilket gør, at der er store summer på spil. Men det kan Danske Bank ikke genkende.

- Vi har taget kontakt til politiet her til morgen og selvsagt ikke nået at snakke med dem endnu, og så må vi høre, hvorfor der er forskellige opfattelser af, hvor stort det her problem er.

Danske Bank forsikrer, at al svindel, der foregår på den måde, vil blive dækket, men at der lige nu ikke er planer om at ændre på sikkerheden.

- Det er klart, at alt svindel får os til at kigge tingene igennem en ekstra gang. Lige nu har vi ikke planer om at ændre på vores sikkerhedsniveauer, men der er nogle ting i støbeskeen med mobil nem-ID, og det kan være noget, man kunne kigge på, hvis det bliver tilstrækkeligt brugervenligt, siger Jesper Nielsen.