Tesla raser over politisk elbil-aftale

16x9

Godt for klimaet - men skidt for statskassen, og derfor har afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler ofte været genstand for politisk debat.

Godt for klimaet - men skidt for statskassen, og derfor har afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler ofte været genstand for politisk debat. Ifølge beregninger fra Skatteministeriet koster ordningen nemlig statskassen 650 millioner kroner om året.   

I dag indgik regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre så en aftale om de fremtidige afgiftsvilkår for ’grønne biler’. En aftale, der gradvist vil indfase en overgang til afgifter af el-bilerne over fem år – mere specifikt med 20, 40, 65 og til sidst 100 procent i 2020.

Brintbiler og biler med andre typer brændselsceller slipper dog for alle afgifter frem til 2019, da der er tale om ’en endnu ikke særligt modene teknologi’, lyder det.

Tesla går til EU
På et pressemøde fredag eftermiddag lagde skatteminister Karsten Lauritzen (V) ikke skjul på, at de største og dyreste elbiler - især Tesla - vil blive hårdest ramt af aftalen. En bil, der ellers er meget populær blandt dem, der kan komme i nærheden af den økonomisk.

Den amerikanske producent af luksus-elbilerne er da heller ikke just begejstret for, at selskabets populære Tesla S og den kommende Tesla X, som det eneste bilmærke bliver ramt af indgrebet i første omgang.

Aftalen indebærer nemlig et loft for rabatten for elbiler på 800.000 kroner - og det rammer Tesla som den eneste elbilproducent, der producerer dyre elbiler.

- Vi henvende os til EU, fordi vi mener, at elbilaftalen er konkurrenceforvridende og alene rammer Tesla. Aftalen rammer hele elbilmarkedet og afvikler det i stedet for at udvikle det, siger Teslas kommunikationsdirektør Esben Pedersen.

Kæmpe prisstigning
Tesla er altså stærkt imod aftalen, som ifølge skatteministeriets beregninger vil få en Tesla S P85 D til at stige fra 839.000 kr. til 1.522.000 kroner til næste år. Teslas grundmodel Tesla S70D slipper billigere – her hopper prisen fra 589.000 til 739.000 kroner.

De mindre bilmodeller slipper langt mere nådigt i 2016. VW E-Up vil uændret koste 178.700 kroner, mens den populære Nissan Leaf stiger fra 263.700 til 295.000 kroner, og en BMW i3 hopper fra 282.000 kroner til 296.400 kroner. Det er den forskel, som får Tesla til at gå til angreb på aftalen og skatteminister Karsten Lauritsen.

Skatteminister: Ja, vi rammer luksusbilerne
Skatteminister Karsten Lauritsen lægger ikke skjul på, at indgrebet er rettet mod at stoppe salget af Tesla med fuldstændig afgifts-fritagelse.

- Jeg kan ikke som skatteminister forsvare, at den store afgiftsfritagelse på luksus-elbilerne betales af alle andre, der køber bil, siger Karsten Lauritsen til TV 2 Finans

I 2020, når afgiftsfritagelsen er helt udfaset, vil en Tesla S P85 koste over 1,8 million kroner og en Tesla S70D vil beløbe sig til knap 1.150.000 kroner. En VW e-UP vil komme op i knap 171.000 kroner, en Nissan Leaf 352.000 kroner og en BMW i3 vil koste 329.000 kroner i 2220.