Pristjek: Dit mobilabonnement følger ikke med tiden

16x9

Hvis du følger tendensen blandt danskerne og derfor bruger mere data og mindre taletid, så er der risiko for, at du betaler for en masse, du aldrig br

Hvis du følger tendensen blandt danskerne og derfor bruger mere data og mindre taletid, så er der risiko for, at du betaler for en masse, du aldrig bruger.

Der findes nemlig ikke mobilabonnementer i Danmark, som tillader et højt dataforbrug og lav taletid. Det viser en undersøgelse Samlino.dk har foretaget.

- Ud fra vores analyse er det tydeligt, at mobilselskaberne ikke endnu har valgt at målrette sammensætningen af deres abonnementer, så de afspejler forbrugernes behov for mere data og mindre tale, siger Robert Glæsel, partner i Samlino.dk.

Mindre telefon - mere data
Ovenstående tal stammer fra en Megafonmåling udført for TV 2 og Politiken den 26. til 27 august 2015.

45 procent svarer altså, at de bruger mindre eller meget mindre tid i telefonen sammenlignet med for fem år siden.

Samtidig svarer de 1278 adspurgte, at de bruger mere tid på 'databårne medier' - det vil sige alt det, der kræver bredbånd eller mobil data. Tallene kan ses nedenfor.

- Mængden af måder, moderne mennesker kommunikerer på, har ændret sig voldsomt over de sidste 10 år. For bare 11 år siden eksisterede hverken Facebook eller Youtube, og danskernes tale var primært baseret på telefonisk kontakt og SMS, siger Robert Glæsel.

Derfor har mange danskere brug for et stadigt højere dataforbrug, mens de mange timers tale tit vil stå ubenyttet hen. Og selvom tendensen er klar, er det ikke noget, teleselskaberne har justeret for.

Ingen pakker uden meget tale
Det er i dag muligt at få pakker med meget data, men så følger timerne med. Det vil sige, at du som forbruger betaler for noget, du aldrig kommer til at bruge.

Her kan du se, hvem der vinder i pristjekket. Ud over prisen, skal du naturligvis stadig holde øje med, om det selskab, du overvejer, dækker de områder, hvor du opholder dig mest.

Ren data skal nok komme
Selvom pakkerne uden unødig tale endnu ikke eksisterer, mener Robert Glæsel, at de nok skal komme på et tidspunkt.

- Det kan kun være et spørgsmål om tid, før udviklingen skubber selskaberne til at lave rene dataabonnementer til en konkurrencedygtig pris. Hvem af selskaberne, der tør lancere det som det første, bliver yderst interessant at følge.