Dansk opfindelse hitter vildt i USA: Delt 130.000 gange på Facebook

Skriv, spids blyanten og skriv videre.

Skriv, spids blyanten og skriv videre. Når blyanten er blevet for kort til at kunne bruges længere, sætter du den på hovedet i en urtepotte med jord, og nogle dage senere spirer den.

Den idé er så god, at den nu har været med i det amerikanske morgen-tv 'The Today Show', der har mange millioner seere.

Konceptet fik sin start i august 2012 på kickstarter - en side, hvor man kan søge om penge til at udvikle sine idéer - og da de 30 dage, en kampagne tager, var gået, havde firmaet sikret sig 37.715 amerikanske dollars.

I første omgang - som du også kan se i videoen fra maj øverst - blev blyanten Sprout sendt ud på det europæiske marked, og især italienerne har været vilde med idéen.

Når blyanten bliver for kort, kan den plantes.
Når blyanten bliver for kort, kan den plantes. Foto: Sprout

Vist frem på The Today Show
Nu har firmaet fra Høje-Tåstrup ved København så taget endnu et skridt mod at blive en international succes. Mandag morgen var folkene bag Sprout i det amerikanske The Today Show.

Det er ingen hemmelighed, at de sociale medier har en afgørende indflydelse på mediebilledet, og dagens succeshistorie fra Danmark er ingen undtagelse.

Det var nemlig et opslag fra siden 'The Acidmath Spiral' på Facebook, der for alvor sparkede gang i opmærksomheden på den anden side af Atlanterhavet. Du kan se opslaget nederst i artiklen.

På få timer var det blevet delt 50.000 gange, og tallet et nu oppe på 129.000 delinger, og mandag blev den spirende blyant så vist frem på morgen-tv i USA.

Næste mål er at komme på Martha Stewards show, som er en af de helt store i USA. Hun har fået tilsendt blyanter, og hendes team har vist interesse, fortæller folkene bag.

Målet er bæredygtighed
- Sprout handler om bæredygtighed og er et modsvar på den stigende brug og smid væk-kultur, vi har udviklet som samfund. Vores blyanter får nyt liv, når de har udtjent deres primære funktion, og det har særligt virksomheder fået øjnene op for. Vi ser en stigende tendens til, at virksomheder og organisationer verden over ønsker at signalere en mere grøn og bæredygtig profil. På den måde kan man sige, at Sprout har ramt tidsånden helt perfekt, siger Sprouts stifter, Michael Stausholm.

En stor del af Sprout-blyanterne bliver netop solgt til virksomheder, der personliggør blyanterne ved at få deres eget logo eller budskab indgraveret.

Mastodonter som Disney, IKEA, Pepsi, Bank of America, Verdensnaturfonden og Telekom Italia er blandt nogle af dem, der har skiftet den traditionelle firmakuglepen ud med en Sprout-blyant. Også skoler, kommuner og regeringskontorer er blandt kunderne, fortæller firmaet.

Italien er det største marked
Det den danske virksomhed sælger nu 450.000 blyanter om måneden til over 60 lande. En tredjedel er til firmaer og organisationer. 

Italien er stadig det største marked for Sprout. Italiens største elselskab bestilte for eksempel 450.000 blyanter, som de uddeler på Verdensudstillingen i Milano i år, den slutter i oktober.

Her er opslaget, der fik amerikanerne til at se potentialet i Sprout.

Once the pencil is too short to draw with, you stick it in the ground and plant edible plants! Go to : http://sproutworld.com/

Posted by Acidmath on Tuesday, August 25, 2015