Teslas autopilot frikendt for dødsulykke

16x9
Føreren af en Tesla S mistede livet 7. maj ved en ulykke i Florida. Foto: HANDOUT / Scanpix Denmark

Elbilproducenten Tesla er sluppet godt fra en efterforskning hos de amerikanske myndigheder.

Det var ikke fejl i Teslas autopilot, der resulterede i et tragisk dødsfald i sommerne 2016.

Ja, førerløse biler vil havne i ulykker. Men det vil være færre ulykker end for mennesker

Hod Lipson, professor Columbia University

Tværtimod er autopiloten i elbilkæmpen i særklasse, når det handler om at øge sikkerheden på vejene.

Sådan lyder den for Tesla opløftende konklusion i en rapport fra National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA, der nu lukker efterforskningen af elbilproducenten.

- NHTSA’s efterforskning identificerede ingen defekter i design eller ydelse i AEB (automatisk bremsesystem, red.) eller autopiloten, konkluderer myndigheden, der samtidig påpeger, at antallet af ulykker generelt er lavere med autopilot end med mennesker bag rattet.

Begejstret direktør

Topchef Elon Musk, der er udpeget til et rådgivningspanel af præsident Donald Trump, er glad for konklusionen.

På Twitter betegner han rapporten som 'meget positiv', og han påpeger også, at antallet af ulykker i Teslabiler ifølge rapporten er 40 procent lavere med autopiloten slået til.

Førerløse biler er vejen frem

Ulykken 7. maj sidste år skabte stor diskussion om trafiksikkerheden med computere bag rattet.

Men det bør den ikke, mener professor Hod Lipson fra Columbia University, der betegner afgørelsen som en sejr for hele den del af bilindustrien, der beskæftiger sig med selvkørende biler.

- Ja, førerløse biler vil havne i ulykker. Men det vil være færre ulykker end for mennesker, siger han til LA Times.

- Og ulig mennesker, så vil førerløse biler fortsat blive bedre.

Tragisk ulykke

Når autopiloten er aktiveret kan Tesla-bilen selv skifte kørebane og holde øje med hastighed og bremse. Føreren af bilen skal selv slå systemet til og fortsætte med at holde hænderne på rattet og foden ved speeder og bremse.

Ifølge Tesla, der betegner ulykken som 'tragisk', den første dødsulykke med autopiloten aktiveret. Forud for ulykken var der blevet kørt 209 millioner kilometer uden dødsulykker i Tesla S.

- Blandt alle køretøjer i USA er der dræbte for hver 94 millioner miles (150 millioner kilometer). På verdensplan er der dræbte for hver 60 millioner miles (96 millioner kilometer), lød det dengang fra Tesla.

Teknik rejser dilemmaer

Flere forskellige firmaer arbejder på at udvikle selvkørende biler, og et stort studie fra juni sidste år viste da også, at selvkørende biler sandsynligvis vil reducere antallet af dødsulykker i trafikken kraftigt.

Men det giver samtidig en række moralske dilemmaer. Blandt andet kan der opstå situationer, hvor teknologien skal tage stilling til, om bilistens liv skal reddes frem for fodgængere.