Audi indgår stor sponsoraftale med danske Counter-Strike-stjerner

16x9
Disse fem gutter udgør holdet Astralis, der vurderes som verdens bedste til Counter-Strike. Fremover vil de optræde i Audi-trøjer. Foto: Hltv.org

Der er penge i eSport. Masser af penge. Det har den tyske bilgigant Audi nu fået øjnene op for.

De er de bedste i verden. De tjener kassen. Og de er en del af en af verdens hurtigst voksende sportsgrene.

Men du kender dem sikkert ikke. I hvert fald ikke, hvis du er født før 1990.

For selvom de danske eSportsstjerner på holdet Astralis anses for at være verdens bedste til Counter-Strike, er de stadig ukendte i den brede offentlighed. Til gengæld har de stjernestatus for flere millioner unge verden over - en gruppe, der vokser dag for dag, i takt med at interessen for eSport nærmest eksploderer i disse år.

Og det er den stjernestatus, den tyske bilproducent Audi gerne vil have del i. Derfor har Audi nu indgået en stor sponsoraftale med de danske eSportsstjerner, der har et solidt tag i de 12 – 30 årige; en målgruppe, der kan være svær at nå.

- De unge er en utrolig svær målgruppe at ramme gennem traditionelle medier, og vi var derfor naturligt nysgerrige, da henvendelsen fra RFRSH Entertainment (selskabet bag Astralis) om et samarbejde kom, siger Christian Weiglin Thorn, marketingschef i Audi.

Kapitalindsprøjtning på 200 millioner kroner

RFRSH blev etableret i 2016, og der har været fart på siden. Både i forhold til de sportsmæssige resultater og med selve forretningen. Senest fik Astralis for en måned siden tilført ekstra kapital fra investorerne Tommy Ahlers, René Rechtman og Sunstone Capital – en samlet kapitalindsprøjtning på cirka 200 millioner kroner.

- Da vi så setuppet omkring RFRSH Entertainment,, valgte vi at prøve det af. Timingen er helt perfekt, vi har netop lanceret en fantastisk bil, Audi Q2 under kampagne temaet #untaggable. Bilen og storyline sigter efter en lidt yngre målgruppe end vores core-målgruppe, og vi ser derfor et godt match til eSport, siger Christian Weiglin Thorn.

Flere store sponsorater

Audi er langt fra den eneste store virksomhed, der er ved at få øjnene op for eSporten og dens potentiale. VISA har indgået en aftale med SK Gaming, Axe med Team SoloMid og Cloud9 og Adidas med Team Vitality.

Astralis står for at deltage i Counter-Strike´s svar på VM, The Major i Atlanta i næste uge, og det bliver det første offentligheden kommer til at se til det nye sponsorsamarbejde.

- Det er et perfekt sted at starte vores samarbejde. Vi er meget stolte af at arbejde sammen med et globalt absolut topbrand, og vi glæder os til at se hvad fremtiden bringer, siger Jordi Juan Roig, der er kommerciel direktør i RFRSH.

Selvom mange nok stadig forbinder eSport med nogle unge knægte foran en computer, så viser undersøgelser, at 50 halvdelen af eSportsentusiaster ligger i den øvre indkomstgruppe – en indkomstgruppe, der passer godt til det tyske luksusbrand.