Efter 70 år på tronen: I næste måned overhaler Norwegian SAS

Efter 70 år på tronen som Skandinaviens flyselskab nummer et må SAS nu se sig indhentet af den norske udfordrer.

SAS endte 2016 med lige akkurat at være større end Norwegian, hvis man måler på antallet af passagerer.

Samlet fløj 29,4 millioner passagerer med SAS, hvis man ser på hele året - mens 29,3 millioner passagerer valgte en tur med Norwegian.

Det står klart, efter at SAS har afleveret sin statistik for december og dermed hele året onsdag formiddag, hvor kun ca. 72.000 passagerer adskiller de to selskaber.

Bliver overhalet om en måned

Ser man på de enkelte måneder, har Norwegian dog været den foretrukne leverandør i flere måneder ud af årets 12. Og også i december valgte flere at tage en tur med lavprisselskabet frem for SAS.

I december fløj 2,145 mio. med nordmændene, mens 2,045 mio. passagerer tog en rejse med SAS.

Der går derfor heller ikke længe, før Norwegian har overhalet SAS. Det vurderer aktieanalysechef i Sydbank, Jacob Pedersen.

- Norwegian har øget deres passagertal med 14 procent i 2016, og SAS er vokset kraftigere, end de ellers har gjort i mange år og øget passagertallet med 9 procent (i 2016, red). Men når vi kigger ind i 2017, så vil SAS ikke få så mange flere passagerer i flyene, og Norwegian vil fortsætte et meget højt tempo. Så for mig er der slet ikke nogen tvivl om, at allerede i januar eller februar vil Norwegian målt på tolv måneders-basis blive det største flyselskab i Skandinavien.

To meget forskellige selskaber

Man skal dog være forsigtig med at sammenligne de to selskaber direkte, da de er meget forskellige og kun i ringe grad konkurrer på de samme ruter.

- SAS spiller principielt bare på en lidt anden boldbane end Norwegian. SAS er jo et skandinavisk flyselskab, der har udgangspunkt i dem, der rejser tit. Hvis SAS skal levere et ordenligt produkt til dem, så skal SAS flyve mange gange på de samme destinationer hver eneste dag. Det er ikke en model, som Norwegian kan lægge deres forretning op på, fortæller Jacob Pedersen og fortsætter:

- Vi kan se i dag, at Norwegian de vokser ikke kun i Skandinavien, de vokser i Spanien og i Frankrig. Norwegian har gjort hele verden til deres boldbane, fordi de har så lavt et omkostningsniveau, at de kan etablere sig og tage passagerer fra de store netværksselskaber stort set overalt i Europa og nu også i USA.

Hos SAS kan man også glæde sig over, at omsætning fortsat er markant højere end hos det norske selskab - på trods af passagerfremgangen.

Norwegian
VS
SAS
Passagerer i 2016:
2.930.000
2.940.000
Andel af tomme sæder på flyvninger i 2016 (%)
12
27
Fly i flåden:
119
160
Ansatte
7.000
10.710
Hoved- og personalebaser:
21
5
Destinationer:
130
118
Daglige afgange:
600
813
Omkostninger per kilometersæde (kr.)
0,32
0,51
Omsætning seneste kvartalsragnskab (mio. kr.)
6.940
8.437