Første spadestik tages i Københavns Lufthavne: - Det kan ikke gøres uden gener

Håndværkere må på natarbejde for at mindske gener for rejsende, når Københavns lufthavn bygger til fra tirsdag.

Passagererne i Københavns Lufthavne vil ikke kunne undgå at lægge mærke til, at det første spadestik til to store byggeprojekter tages tirsdag.

Transitområdet i Terminal 2 skal fordobles, så der bliver plads til flere passagerer, og så skal der bygges en helt ny finger - det område, hvor gates til fly ligger på en lang række.

Det fortæller Københavns Lufthavne i en pressemeddelelse. 

- Det er to af hjørnestenene i hele vores byggeplan, siger Thomas Woldbye, lufthavnens administrerende direktør, til TV 2.

Byggeri kan få gener

Fakta: Det nye område i Terminal 2

  • Der udvides med 4.000 nye m2 til opholdssteder, spisesteder, butikker og plads til bedre flow.
  • Pris 390 millioner kroner
  • Der bruges 1.600 m3 beton, 1.100 ton stål og opføres en 1.800 m2 ny facade.
  • 60 procent af alle passagerer kommer igennem området mellem Finger A og Finger B, der er lufthavnens travleste sted efter sikkerhedskontrollen
  • Byggeriet er færdigt i 2018

Kilde: Københavns Lufthavn 

Med 390 millioner kroner kommer en fordobling af transitområdet i Terminal 2 - et af lufthavnens mest travle områder.

Det er nærmere bestemt området lige efter sikkerhedskontrollen, hvor restauranter, butikker og venteområder er dominerende. 4.000 kvadratmeter skal bygges til, og det skal stå klar i sommeren 2018.

Thomas Woldbye vil ikke afvise, at byggeriet i området undervejs kan få gener for passagererne.

 - I første omgang kommer passagererne heldigvis ikke til at mærke så meget, fordi projektet i Terminal 2 og transitområdet bygges uden på den bestående bygning, siger han og tilføjer:

- På et tidspunkt kommer vi til at slå hul gennem væggen. Det er klart, at rejsende vil kunne mærke noget byggeaktivitet. Det kan ikke gøres uden gener. 

Lufthavn tager sine forholdsregler

Thomas Woldbye forklarer, at Københavns Lufthavne dog vil tage sine forholdsregler i forhold til byggearbejdet.

- Vi vil komme til at lægge noget af byggearbejdet om natten for at mindske generne. Ligesom vi også vil holde en pause i sommerferien, da vi har mange rejsende i denne periode. Men jeg kan garantere, at vi gør alt, hvad vi kan for at begrænse generne, siger han og uddyber:

- Vi opsætter effektive byggevægge for at skærme af og begrænse støj og andre gener for vores passagerer og medarbejdere.

Fakta: Finger E – første fase

  • Finger E’s første fase bliver på 22.000 nye m2 med syv gates og 800 siddepladser.
  • Der bygges en brobetjent widebody gate til de store fly.
  • Dertil seks busbetjente gate. To er fleksible, så de kan bruges som én gate til de store fly.
  • Man kan gå ombord i busserne tørskoede hele året rundt. Ved de store fly går man ombord via overdækkede trapper.
  • Ved siden af Finger E opføres et moderne kontorhus på 4.000 m2 i fire etager
  • Byggeriet er klar i 2019

Kilde: Københavns Lufthavn 

Udover transitområdet, 28 nye butikker og et nyt legeområde til børn, bliver den nye "Finger E" også udvidet. I første omgang bliver det udvidet med 22.000 kvadratmeter og kommer til at huse syv nye gates.

Den bliver primært rettet mod lange flyruter og skal stå klar i 2019.

- Der kan vi i høj grad lukke hele byggepladsen inde bag et hegn, så det kommer passagererne ikke til at mærke, før vi åbner, siger Thomas Woldbye.

Dog skal passagerer, der skal rejse fra terminalen GO, gå en ny vej til gaten.

- Den bestående finger lå der, hvor vi skal bygge, siger Thomas Woldbye.

Tre års byggearbejde

Omkring 1.000 håndværkere og teknikere skal over de næste tre år arbejde på de to projekter, som samlet løber op i 1,2 milliarder kroner.

Byggeriet er en del af en større udvidelse af faciliteterne i Københavns Lufthavn, som samlet vil koste 20 milliarder kroner.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) var tirsdag med til at sætte byggeriet i gang. Han er optaget af, at lufthavnen kan få ansat de mange tusinde folk, der bliver brug for til byggeriet og service i de nye faciliteter.

- Jeg vil derfor invitere arbejdsmarkedets parter til en drøftelse sammen med Københavns Lufthavne om, hvad det er for kompetencer, der er brug for, på den korte og lange bane, siger han.

Meldingen glæder Thomas Woldbye.

- Det er klart, at med så stor og langstrakt et byggeprogram, er det utrolig vigtigt, at vi hele tiden kan blive ved med at få den arbejdskraft, der er nødvendig.