Byggeboom fører til flere fejl: Højeste klageniveau i otte år

I 2016 var der 10 procent flere klager over danske håndværkere end året før – og antallet af klagesager er nu på det højeste niveau siden 2008.

Forklaringen skal – ifølge Dansk Byggeri - findes i, at der er stor vækst i byggeriet i Danmark og fører derfor helt naturligt til flere fejl. Men – advarer andre – som forbruger skal du nu til at se dig godt for, når du bestiller en håndværker.

Per Hansen fra Herlev står lige nu med en tilbygning, som ikke lever op til det han havde forventet. Der er fejl i malerarbejdet, i badeværelset samt skæve og bulede vægge.

- Forløbet har været en boligdrøm, der nu er på vej til at blive et boligmareridt. Det er jo ikke noget man ønsker, hverken for sig selv eller sin familie.

I 2016 var der 730 sager i byggeriets ankenævn. Det er 71 flere end 2015.

Travlhed giver risiko for sjusk

Per Hansens er i sin egen byggesag skuffet over udførelsen af arbejdet og føler at hastigheden er en af grundende til de mange fejl i tilbygningen.

- De mange fejl giver et indtryk af at man er ligeglad, man skal tjene for mange penge og det går for stærkt.

Marie-Louise Pind, Byggeadvokat fra Pind & Partnere Advokatfirma, mener der er en sammenhæng travlhed mængden af fejl i byggeriet. Hun oplever i øjeblikket et stigende antal sager på kontoret.

- Når der er gang i byggeriet opstår der travlhed, og så er der større risiko for fejl og sjusk, siger Marie-Louise Pind.

Ifølge byggeadvokaten er det mange forskellige typer af fejl, der kan opstå som følge af travlheden. Det bedste man kan gøre, som forbruger, er, at søge professionel rådgivning i forbindelse med byggeriet.

- Min klare erfaring er, at det er billigere og bruge penge på en advokat og en byggetekniker inden man går i gang i forhold til at rage kastanjerne ud af ilden efterfølgende, siger Marie Louise Pind.

- Vi har ikke set eksplosion

Det har dog ikke hjulpet Per Hansen, der fik hjælp af en rådgiver til at lave udbudsmaterialet, men også efterfølgende har set sig nødsaget til at kontakte en syn og skønsmand på baggrund af det utilfredsstillende byggeri.

Per Hansens syn og skønsmand Morten Mathiasen, mener også travlheden fører til mere alvorlige fejl.

- Vi kan tydeligt se at de har fået travlt. Vi så det i midt nullerne og nu er vi altså begyndt at se det igen. Der har altid været fejl og mangler, men vi begynder at se noget rigtig kritisk noget, siger Morten Mathiassen.

Hos Dansk Byggeri er man ikke helt enige i den udlægning. De mener ikke der er grund til bekymring bare fordi håndværkerne har fået mere travlt.

- Det ville være relevant, hvis der viste sig, at der forholdsmæssigt var tale om en alarmerende stigning, en eksplosion, den har vi bare ikke set, siger Peter Stenholm, Direktør i Dansk Byggeri, og henviser til at antallet af ankenævnssager og konjunkturer i byggebranchen følges nogenlunde ad.

Tilbage hos Per Hansen håber han at håndværkerne vil udbedre fejlene, men oplevelsen har sat sine spor:

- Man bliver skuffet. Man reviderer sin opfattelse af om danske håndværkere nu er så gode som de siger de er i forhold til polsk og udenlandske arbejdskraft, siger Per Hansen.