Priskrigen fortsætter: Nye spillere vil håndtere dine betalinger

Markedet for betalingsløsninger har i årevis været præget af én meget stor spiller, men det vil Danske Bank og en række små rivaler ændre på.

Det er ikke kun Danske Banks Mobilepay, der udfordrer betalingskæmpen Nets.

En underskov af nye udbydere af betalingsløsninger vokser frem og kaprer kunder fra Nets.

De seneste år har flere nye udbydere af betalingsløsninger meldt sig på banen, og de har især haft succes med at kapre kunder fra Nets hos de mindre og mellemstore virksomheder - særligt webshops.

Deres ambition er at tilbyde mere fleksible løsninger og skræddersy deres services, så de passer til de mindre virksomheder, der primært opererer på nettet.

Det her er, hvad vi populært kalder et race for the bottom, hvem kan gøre det billigst?

Lars Krull, lektor Aalborg Universitet

Det handler om penge

En af de nye aktører er Pensopay, som er stiftet af Pierre Rindsig.

Det unge selskab har foreløbig fået 1000 kunder, der består af onlinebutikker i forskellige størrelser.

- I bund og grund tilbyder vi det samme som Nets, men for os handler det meget om at kunne levere et serviceniveau, som er meget højt, og det er det, mange af vores kunder vælger os på, siger Pierre Rindsig til TV 2.

Selvom Pensopay fremhæver serviceniveauet, er det ifølge bankespert og lektor Lars Krull fra Aalborg Universitet et spørgsmål om penge.

- Det her er, hvad vi populært kalder et race for the bottom, hvem kan gøre det billigst? For det er en helt generisk ydelse vi har med at gøre. Det handler om at overføre penge. Vil de overføre godt nok og til tiden, så er ydelserne ens, så det er prisen, det handler om, siger Lars Krull.

Vi tænker på salg

Pierre Rindsig afviser decideret prisdumping, men erkender, at priserne er på vej ned.

- Det er klart, at priserne ikke kan blive ved med at gå nedad. Men der er stadig plads i markedet til, at priserne kan gå i den retning, siger stifteren af Pensopay, der ikke selv udvikler teknologien, men håndterer betalingsløsningerne for kunderne.

Telebranchen har i mange år været præget af mindre spillere, der med meget lave priser tiltrækker en masse kunder for så siden at sælge til en af de store spillere. Det er blandt andet sket med Onfone og Bibob, der har gjort stifterne Morten Strunge og Frank Rasmussen velhavende.

Og nu forsøger Morten Strunge igen med selskabet Plenti, der netop har rundet 50.000 kunder.

Er det, hvad er der ved at ske her (i markedet for betalinger)?

- Ja, man har altid en exit-plan, når man laver en virksomhed. Så jo, det er det da. Og vi kan se, at markedet i høj grad er fragmenteret, der er muligheder. I bund og grund handler det om at kunne understøtte de her forskellige webshops, siger Pierre Rindsig.

Tjener stort på Betalingsservice

Nets, der blev børsnoteret i september, er den suværent største spiller på markedet for betalinger i Norden, men konkurrencen er altså skærpet, både til betalinger i butikker og på nettet.

Udover Pensopay og Terapeutbooking med Easypay er Danske Banks Mobilepay eksempelvis på vej med en løsning, der skal give den for Nets lukrative Betalingsservice kamp til stregen.

Hver betaling gennem Betalingsservice sender omkring 4 kroner i lommen på Nets, en meget høj pris sammenlignet med andre steder i Europa.