1000 nye forsinkelser om året efter gigantisk udbygning af lufthavn

16x9
Der er udsigt til 1000 nye forsinkelser om året, når udbygningen af lufthavnen står klar. Foto: Liselotte Sabroe / Scanpix Denmark

Der er udsigt til 1000 nye årlige forsinkelser på mere end et kvarter, hvis udvidelsen af Københavns Lufthavne gennemføres og tværbanen lukkes.

Der er opdateret og rettet med en uddybning af, hvor meget forsinkelserne fylder af samtlige starter og landinger. 

Feriegæster og forretningsrejsende kan se frem til 1000 nye forsinkelser årligt, hvis tværbanen i Københavns Lufthavne bliver nedlagt som følge af den 20 milliarder store investering, som TV 2 i går kunne afsløre, er på vej.

- Når udvidelsen er færdig vil det betyde 1000 flere forsinkelser om året på mere end et kvarter, siger administerende direktør i Københavns Lufthavne, Thomas Woldbye

Knap halvdelen af dem på under en time.

Dermed vil tallet ramme 33.000 årlige forsinkelser. I dag ligger tallet omkring 32.000.

Det svarer dog kun til 0,4 pct. af samtlige starter og landinger oplyser lufthavnen. 

Det skyldes i høj grad problemer andre steder, som fx at fly der lander i København, er lettet for sent. 

- Det er hovedsageligt mindre fly, der vil kunne blive forsinket, hvis tværbanen lukkes. Det skyldes specielle vindforhold, siger han.

I går sagde administrerende direktøren til TV 2, at lukningen af tværbanen ikke "vil have den store betydning for driften af lufthavnen."

Sidste år blev lufthavnen i hovedstaden kåret til den mest punktlige i verden af analysevirksomheden OAG. 

Lukningen af tværbanen er nødvendig for at gøre plads til nye standplads til fly samt nye gates. 

Ingen forsinkelser, mens der bygges

Thomas Woldbye oplyser, at det kommende anlægsarbejde ikke vil komme til at spille ind på den daglige drift og dermed ikke være skyld i forsinkelser.

- Vi planlægger arbejdet, så det ikke kommer i vejen for de daglige afgange og landinger, forklarer Thomas Woldbye.

55.000 nye starter og landinger

I dag er der 255.000 starter og landinger fra Københavns Lufthavne.

Med udvidelsen stiger det tal dog kraftigt:

- Der kommer 55.000 nye starter og landinger, siger Thomas Woldbye.

Udvidelsen og ombygningen skal godkendes af Folketinget. Målet er at tiltrække 17 nye langdistanceruter og op mod 40 millioner nye gæster.