Her er de bedste og værste pensionsselskaber: Se hvordan dit klarer sig

På trods af øget kundefokus kæmper pensionsselskaberne landet over en brav kamp om at holde fast i deres kunder.

Syv ud af 12 pensionsselskaber har måttet konstatere en tilbagegang i kundeloyaliteten sammenlignet med tallene for 2015.

Det viser en undersøgelse foretaget af Loyalty Group.

Undersøgelsen er baseret på svarene fra 4548 pensionskunder, som har taget stilling til områder som service, produkter og markedsføring, og har til formål at afdække danskernes tilfredshed og loyalitet over for deres pensionsselskab.

Og konklusionen i undersøgelsen er ifølge Loyalty Group at på trods af en øget fokus på kundetilfredshed, så kæmper pensionsselskaberne med at hæve kundeloyaliteten.

Mikkel Korntved, der er direktør og seniorrådgiver for Loyalty Group mener, at det er mangel på handling, der skaber utilfredse kunder hos nogle af pensionsselskaberne.

- Når alle selskaberne taler om at sætte kunden i fokus, er det kun de selskaber, der rent faktisk handler på ordene, som opnår et positivt resultat, siger han. 

Marginaler adskiller toppen

Med en indeksscore på henholdsvis 48, 47 og 46 er det marginaler, der adskiller de tre pensionsselskaber, der ligger i toppen af listen. 

Industriens Pension topper listen med den højeste kundeloyalitet i BrancheIndex Pension 2016. Det betyder, at PensionDanmark er vippet af pinden. Selskabet eller har siddet tungt på førstepladsen i både 2014 og 2015. 

På listens tredje plads ligger LP pension. 

Bundprop leverer største fremgang

Det selskab med den største fremgang i årets undersøgelse er bundproppen Pensam, som trods alt kan bryste sig af en fremgang i kundeloyaliteten. 

Selskabet er gået ni indekspoint frem sammenlignet med sidste års tal.

Det flotte resultat ændrer dog ikke på, at Pensam nu for tredje år i træk har den laveste placering i BrancheIndexet. 

Pensionsselskaberne med de mest loyale kunder

Industriens Pension

Industriens Pension topper listen med en indeksscore på 48. 
Det er samme resultat som i 2015, men da PensionDanmark har oplevet en nedgang i kundeloyaliteten, kan selskabet nu glæde sig over at indtage listens førsteplads. 

PensionDanmark

PensionDanmark har toppet listen i både 2014 og 2015, men en indeksscore på 47 og en tilbagegang på fire indekspoint, må selskabet afgive førstepladsen til Industriens Danmark.

LP Pension

LP Pension har oplevet en mindre tilbagegang i kundeloyaliteten på to indekspoint. Dermed går selskabet en plads tilbage i forhold til 2015 og slutter året på BrancheIndexets tredjeplads med en indeksscore på 46. 

AP Pension

AP Pension indtager en delt fjerdeplads på listen med en indeksscore på 39. Selskabet har oplevet en tilbagegang i kundeloyaliteten på seks indekspoint.

PKA-Pension

PKA-Pension deler listens fjerdeplads med AP Pension med en indeksscore på 39 og en tilbagegang i kundeloyaliteten på to indekspoint.

Sampension

Sampension tager listen største positive hop og indhenter tre pladser på årets BrancheIndex. En stigning på fire indekspoint siden sidste år resulterer i et resultat på 38 indekspoint og en sjetteplads. 

PFA

PFA går en plads tilbage i forhold til sidste år med en indeksscore på 37.

Nordea Liv & Pension

Nordea Liv & Pension går en plads tilbage på listen med en indeksscore på 36 og en lille tilbagegang i kundeloyaliteten på et enkelt indekspoint. 

SEB

SEB går en plads tilbage på listen med en indeksscore på 35 som er på samme niveau som i 2015.

Danica Pension

Danica Pension er gået et indekspoint frem og slutter året med en indeksscore på 35 og en delt niendeplads. 

Skandia

Skandia er gået fire indekspoint frem sammenlignet med 2016, hvilket resulterer i en indeksscore på 34. 

Pensam

Pensam er listen højdespringer på indekspoint. Siden 2015 er selskabet gået ni indekspoint frem. Et slutresultat på 33 rækker dog ikke til mere end en sidsteplads, som det også var tilfældet de to forgangne år.