Ukendte telefoner banker Apple og Samsung af banen

Du har formentlig aldrig hørt om Oppo og Vivo, men de er langt større end Apple i Kina.

Mens Apple fortsat sidder tungt på smartphone-markedet i Europa, får teknologiselskabet læsterlige tæsk på det kinesiske marked.

De salgsmæssige øretæver skyldes de to fremadstormende spillere Oppo og Vivo.

I Vesten er det formentlig de færreste, der har hørt om de to kinesiske telefonproducenter, men i Kina er de blevet et hit.

Hver tredje solgte telefon er fra Oppo eller Vivo

På få år har Oppo og Vivo, der begge er ejet af kinesiske BBK Electronics, sat sig på over en tredjedel af det samlede marked for smartphones i verdens folkerigeste land.

Ifølge analysehuset IDC sidder de to unge aktører nu på omkring 17 procent af markedet hver især, hvilket betyder, at hver tredje smartphone, der sælges i Kina, er fra enten Oppo eller Vivo.

Til sammenligning sidder Apple på beskedne 7 procent, ifølge Bloomberg.

Få historien om de fremadstormende smartphone-producenter, der meget vel kan være på vej til Europa og USA, på TV 2 Business.

Satser på kvalitet

Kineserne er ikke kendt for topkvalitet, men konsulent Anders Elbak fra IDC påpeger, at Oppo og Vivo laver telefoner af høj kvalitet, som ovenikøbet har roterende kamera og hurtig opladning.

- Desuden bruger de en hulens masse penge på markedsføring og positionerer top-produkterne som direkte alternativer til Apple og Samsung, men stadig til en væsentlig lavere pris, skriver IDC-konsulenten i en mail til TV 2.

Samarbejder med forhandlere

En vej til succes har været at søge væk fra de store byer og i stedet fokusere på et samarbejde med små forhandlere i de mindre byer.

Oppo og Vivo har indgået samarbejder med 240.000 forhandlere rundt omkring i landet, som de giver rabatter for at sælge deres telefoner.