Kunder slagter Nordea i ny undersøgelse

16x9
Nordea Foto: © Bob Strong / Reuters / Scanpix Denmark

Nordeas image falder voldsommere end Danske Banks, da det var i strid modvind i 2012.

Den næststørste bank i Danmark, Nordea, fortsætter med at modtage hårde stød direkte på kroppen, skriver Børsen.

Storbanken med hovedsæde i Stockholm i Sverige har haft et særdeles hårdt 2016, hvor Panama-sagen i foråret for alvor kastede grus i den ellers så velsmurte bankmaskine, der kom gennem finanskrisen på flotteste vis. Og her til morgen er der syn for sagen for bankens topledelse, der i Børsen kan læse, at en ny imagemåling sender Nordea helt til bunds blandt de danske banker.

Nordeas loyalitet banker ned

Nordea går ikke mindre end 19 pct. tilbage i loyalitetsmålingen fra Loyalty Group. Det store fald skal sammenlignes med det mega-dyk som Danske Bank tog i 2012, da man under Eivind Koldings ledelse lancerede et nyt kundeprogram. Det gjorde ondt dengang på Danske Bank, men her var faldet ”kun” på 12 pct. Det fortæller noget om det stormvejr, som Nordea er ude i.

-Kunderne er blevet mere opmærksomme på, hvad de store banker gør, i forhold til hvad kunderne synes er okay. Så når der kommer en strøm af problematikker, sådan som Nordea har haft på det seneste, vil kunderne i dag dømme hårdere, end de tidligere gjorde med Danske Bank, siger Mikkel Korntved, direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group.

Udlån til private dykker

Én ting er loyalitets- og imagemålinger, noget andet er kundernes direkte adfærd. Altså om de ”stemmer med fødderne” – forstået som et fravalg af Nordea, hvis de er utilfredse. Og her er utilfredsheden også begyndt at sætte sig i bankens tal, hvor man på udlånssiden taber terræn med et ganske markant udlånsdyk, mens de nærmeste konkurrenter vinder kunder og dermed nye låneengagementer.

Den øverste ansvarlige for privatkunderne i Danmark, Torben Laustsen, siger til Børsen, at han er ked af at læse imagemålingen fra Loyalty Group.

"Det er jeg ked af at læse og tager det meget alvorligt. Det er ikke nogen overraskelse, at Panama-papirerne har påvirket kundernes holdning negativt. Samtidig er it-nedbrud og perioder med for lange ventetider på vores telefonbank med til at påvirke det samlede billede," siger Torben Laustsen til Børsen.

Lederflugt

Udover utilfredse kunder og dårligt image, er Nordea også ramt af en stor flugt af dygtige ledere. I løbet af de seneste år har en stribe af bankens absolutte topfolk i Danmark forladt virksomheden. Blandt andet er tre af de øverste direktører i Nykredit tidligere Nordea-chefer, og i sidste uge var der afskedsreception for to af de tungeste direktører i hele Nordea-koncernen, Mads G. Jakobsen og Christian Hyldahl, der begge har valgt at forlade banken efter noget nær en menneskealder i virksomheden.