Får Black Friday til at blegne: 'Singles Day' stormer frem

Omsætningen efter Black Friday er i småtingsafdelingen sammenlignet med det kinesiske fænomen Singles Day, som langsomt er ved at slå rod i Danmark.

I Danmark har det amerikanske fænomen Black Friday indtaget pladsen som årets største handelsdag. Et andet udenlandsk fænomen brager dog frem i østen og er langsomt ved at rodfæste sig hos de danske virksomheder.

Fænomenet hedder Singles Day. 

Kineserne omsatte for 124,5 milliarder kroner på Singles Day i år. Til sammenligning var omsætningen for den samlede amerikanske onlinehandel for Thanksgiving Day, Cyber Monday og Black Friday tilsammen knap 53 milliarder kroner i 2015. 

For fire år siden var det de færreste danskere, der kendte til Black Friday. Jeg tror, at Singles Day vil udvikle sig på samme måde. 

Digital chef hos Mediabrands, Michael Ingemann

Singles Day startede som en slags anti-Valentines Day tilbage i 1990'erne, men det var først, da den kinesiske pendant til Amazon, Alibaba, i 2009 greb muligheden for at starte et nyt kommercielt onlinefænomen, at Singles Day for alvor blev til. 

I begyndelsen fokuserede Alibaba-tilbuddene på enlige. Det var alt fra rejser for én, kærestepuder og diverse gadgets til singler. Den dag i dag er der tilbud på alverdens ting og sager - præcis som vi ser det ved Black Friday. 

Fænomenet rammer Danmark

Den årlige Singles Day afholdes altid den 11. november eller 11.11. Det skyldes, at det på engelske skrives, one-one-one-one. 

Den enorme omsætning i Kina er ikke gået de amerikanske og europæiske markeder næsen forbi. Digital chef hos Mediabrands, Michael Ingemann, er da heller ikke i tvivl om, at det blot er et spørgsmål om tid, før fænomenet for alvor får rodfæste i Danmark. 

- Vi ved, at omkring en fjerdel af Danmarks e-handel går ud af landet, og derfor er de danske virksomheder meget opmærksomme på, hvad der rykker på sig i udlandet, siger han og fortsætter:

- For bare fire år siden var det de færreste danskere, der vidste hvad Black Friday var. Vores undersøgelser viser, at 43 procent af danskerne holder øje med tilbud på Black Friday. Jeg tror, det samme kommer til at gøre sig gældende for Singles Day. 

Forbrugeren er den store vinder

Selvom Black Friday er én af de dage, hvor danskerne bruger flest penge, så kommer de mange varer, der bliver lagt i indkøbsposer, ikke til at give et overskud for de fleste af butikkerne.

Michael Ingemann ser forbrugerne som de helt store vindere ved Black Friday, og det vil de også være, hvis Single Day bliver en mærkedag herhjemme. 

Jens Birkeholm, direktør Dansk Detail forklarer i klippet nedenfor, hvorfor Black Friday er en dårlig dag for butikkerne:

- Butikkerne oplever i dagene og ugerne op til og efter sådan en dag en stor nedgang i salget. Folk venter simpelthen på de gode tilbud. Tilmed holder mange butikker døgnåbent og er nødt til at levere store tilbud for at være konkurrencedygtige, siger han.

Netop den betragtning er man enig i hos Lyngby Storcenter.

- For nogle butikker er bruttoavancen (red. fortjenesten) på sådan en dag, på trods af en fordobling af omsætningen, så ringe, at man tænker, hvem vi egentligt gør det her for.  Det er en massepsykose, der har grebet vores branche, siger Torben Schwabe, der er administrerende direktør i Lyngby Storcenter til TV 2 Business.