Ny it-brøler i det offentlige: Landets største it-selskab tjener stort på forsinkelse

It-leverandøren KMD er mindst 15 måneder forsinket med et omfattende system til ATP og kommunerne. Flere retsopgør ulmer.

Endnu en massiv og meget kostbar it-forsinkelse på mindst 340 millioner kroner rammer nu igen skatteyderne.

Forsinkelsen har ramt en ny udgave af it-systemet Social Pension, der skal gøre det meget billigere for kommunerne at udbetale førtids- og folkepension.

Foreløbig er systemet mindst 15 måneder forsinket, og mens det står til at koste skatteyderne mindst 340 millioner kroner, så står leverandøren af det nye it-system, landets største it-selskab KMD, til at tjene styrtende.

Scorer over 23 millioner om måneden

Det skyldes, at KMD også sidder på det gamle system, der er over ti gange dyrere for kommunerne.

I dag betaler kommunerne over 25 millioner kroner til KMD hver måned. Prisen på det nye system, som KMD skulle have leveret senest 1. oktober, svarer til godt 2 millioner månedligt.

Hos Kommunernes Landsforenig er man bekymrede, fortæller formand Martin Dam. Hos brancheforeningen DI digital finder man et monopolbrud helt afgørende, det siger direktør Adam Lebech. Se hele klippet her:

Det giver KMD en gevinst på omkring 23 millioner hver måned, hvor det nye system er forsinket.

De 15 måneders forsinkelse medfører, at KMD, der er ejet af kapitalfonden Advent fra USA, kan sætte over 340 skattebetalte millioner ekstra på kontoen.

KMD har haft monopol i årtier

Baggrunden for den gigantiske prisforskel er, at KMD, der tidligere hed KommuneData, i årtier har haft monopol på en række it-opgaver, der skal sikre udbetaling af offentlige ydelser som eksempelvis sygedagpenge og førtids- og folkepension.

Monopolet har betydet, at KMD på en stribe opgaver har sikret ekstremt høje priser – og dermed overnormal indtjening i forhold til resten af markedet.

TV 2 Business kunne for nylig fortælle, at omkring 80 procent af KMD’s indtjening i dag er baseret på monopolopgaver hos kommunerne, selvom de kun fylder omkring 20 procent af det samlede salg.

Kommunerne solgte i 2008 KMD til kapitalfonden EQT fra Sverige og ATP for 2 milliarder. Selskabet blev solgt videre til kapitalfonden Advent og Sampension, der lagde 5,5 milliarder for KMD.

Ville ikke betale monopolpriser til kapitalfond fra USA

I årene efter salget havde KMD stadig monopol på en lang it-opgaver i kommunerne, men i 2013 – fem år efter salget – valgte kommunerne at bryde it-selskabets lukrative monopol og i stedet sende it-opgaverne i udbud, så andre end KMD kunne byde ind.

Det betød, at KMD mistede størstedelen af de opgaver, de havde tjent milliarder på over årene.  Konkurrenter som NNIT, Netcompany, EG og IBM kom til fadet ved at tilbyde markant lavere priser for kommunernes it-opgaver.

KMD genvandt dog også nogle opgaver, heriblandt Social Pension, der nu er blevet 15 måneder forsinket.

Andre har vundet - men KMD-forsinkelse blokerer

KMD vandt også opgaven på de såkaldte Støttesystemer, der skal sikre, at de nye it-leverandører kan levere deres systemer i stedet for KMD’s gamle monopolløsninger. De vigtige støttesystemer er imidlertid også voldsomt forsinkede, og derfor kan konkurrenter ikke tage over for KMD.

Indtil støttesystemerne er klar, er det KMD’s gamle priser, der gælder, for det er udelukket ikke at udbetale de offentlige ydelser.

Det har fået kunderne op i det røde felt.

I september truede kommunerne med at indlede et retsopgør med KMD på grund af det forsinkede støttesystem, og nu er også ATP, der gennem Udbetaling Danmark står for Social Pension, voldsomt utilfredse.

Irritation hos ATP

Hos ATP ønsker koncerndirektør Lilian Mogensen ikke at stille op til interview eller forholde sig til, at KMD har en stor økonomisk interesse i forsinke det nye system.

Direktøren bekræfter dog i en mail, at forsinkelsen er forbundet med ”betydelige ekstraudgifter’.

- Det er naturligvis ikke tilfredsstillende for ATP, Udbetaling Danmark og kommunerne. Derfor har vi lige nu en kritisk, konstruktiv dialog med KMD i forhold den kontrakt, der er indgået, udtaler Lilian Mogensen.

- Dialogen handler både om leverancer til tiden og om, hvorvidt ATP får den aftalte løsning. Vi ønsker ikke at uddybe yderligere af hensyn til vores aktuelle forretningsmæssige dialog med KMD, lyder det videre.

’Rigtig mange tabere’ 

Hos lobbyforeningen DI Digital er der ærgrelse over situationen hos direktør Adam Lebech.

- Der er rigtig mange tabere. Det er ultimativt borgerne, der kommer til at betale rigtig meget mere i skat, fordi man bliver ved med at betale til monopolprofitter på et system, hvor der kun har været én leverandør, siger han til TV 2.

Han påpeger samtidig, at KMD’s monopolpriser viser, hvor meget der kan spares for skatteyderne.

- Det er et fantastisk eksempel på, hvad konkurrenceudsættelse kan gøre. Der er kæmpe besparelser at hente, og det gælder uanset om det er en virksomhed, der har haft monopol, eller en offentlig myndighed, siger han.

Forsinkelser presser salg af KMD

De utilfredse kunder er et problem for KMD, der arbejder på en børsnotering og samtidig har igangsat en aggressiv opkøbsstrategi for at kompensere for den tabte indtjening fra monopolopgaverne.

KMD med topchef Eva Berneke i spidsen vil ikke stille op til interview eller svare på, hvorfor projektet, som de tjener stort på ikke at levere til tiden, er voldsomt forsinket.

Uenige om årsag til forsinkelse

I en mail til TV 2 udtaler KMD’s kommunikationsdirektør Morten Langager.

- KMD og Udbetaling Danmark (del af ATP, red.) har i øjeblikket en dialog om baggrunden for forsinkelsen. Vi ønsker ikke gå nærmere i detaljer om drøftelserne men kan bekræfte, at parterne ikke deler opfattelse af årsagerne til forsinkelsen, skriver han.

Mens ATP’s Lilian Mogensen beskriver dialogen som ’kritisk’, tilføjer Morten Langager, at forholdet mellem KMD og ATP og kunderne ’generelt’ er ’godt og konstruktivt’, og at det er KMD’s oplevelse, at projektet trods forsinkelsen er i en ’god fremdrift’.

Flere sager tynger

Udover problemerne med kommunerne og ATP har Skatteministeriet i efteråret stævnet KMD for 692 millioner på grund af det skandaleramte inddrivelsessystem EFI, der har kostet skatteyderne milliarder.

Endelig er også det såkaldte Grunddataprogram, som KMD skal levere til Digitaliseringsstyrelsen, foreløbig forsinket et år.

Analyse afdækker pris

Beregningen af kommunernes tab på forsinkelsen og KMD's tilsvarende gevinst er baseret på tal fra ATP og en analyse fra det kommunale it-fællesskab KOMBIT.

Analysen viser, at kommunerne i 2016 betaler godt 300 millioner til KMD for systemet Social Pension.

Til sammenligning koster det nye system, som ATP gennem Udbetaling Danmark skal drive drive kommunerne, 189 millioner kroner over 7-9 år, eller hvad der svarer til godt 2 millioner om måneden.