Probana-fup: Misbruger erhvervslivets top

16x9
Peter Joensen benyttede sig af Sofie Friberg som sit falske alias. Foto: Operation X

Samtlige C20-virksomheder bruger vores kurser, hævder kursus-giganten Probana i reklamer. Det kan de store virksomheder ikke genkende.

Kursus-giganten Probana smykker sig med lånte fjer, når den annoncerer med, at de 20 største danske virksomheder deltager på skolens såkaldte Mini-MBA. Det er faktisk ikke i nærheden af at være sandt, afslører TV 2-programmet Operation X.

Operation X har spurgt samtlige C20-virksomheder, om de kan bekræfte Probanas annoncetekst, og de 19 svar, Operation X har modtaget, er en ægte mavepuster til kursusvirksomheden. Ingen bekræfter nemlig, at de benytter Probanas Mini-MBA i øjeblikket. Men enkelte siger, at der muligvis kan være lokale ansatte.

Peter Joensen, der er både ejer og direktør for Probana, har ikke ønsket at forklare sin markedsføring på tv, men forsvarer i en skriftlig kommentar Probanas reklamer.

- Samtlige C20-virksomheder i Danmark har benyttet sig af vores uddannelsestilbud. At enkelte på tidspunktet for annoncens indrykning ikke aktuelt havde medarbejdere på kurset, ændrer ikke på den kendsgerning, skriver Peter Joensen.

Stopper samarbejde med Probana

Sådan opfattes tingene ikke hos flere af de store virksomheder:

”Det er klart misvisende, at Probana skriver, at vi som en af ”C20” har deltaget som ”virksomhed”, hvorfor vi vil rette henvendelse til dem med henblik på at få fjernet referencen”, skriver Fl. Schmidt.

Genmab skriver: ”Vi har aldrig brugt Probanas mini-MBA kurser”.

Nordea skriver: ”Der er ikke opbakning i Nordea til brug af Probanas services. Vi anbefaler, at man vælger andre udbydere”.

TDC skriver: ”Vi ønsker hverken at handle med Probana eller anbefale dem … Det er vores klare anbefaling til alle ledere, at man ser bort fra Probanas tilbud”.

Carlsberg skriver: "Så vidt vi ved, har vi aldrig selv benyttet skolen. Pt. har Carlsberg A/S ikke MBA-studerende overhovedet."

Chr. Hansen skriver: "Vi har ikke siden 2014 benyttet deres ydelser og har heller ikke i sinde at gøre det fremadrettet."

ISS skriver: ” Vi har ikke brugt Probana siden 2011”.

Novo Nordisk stoppede samarbejdet med Probana sidste år, fordi medicinalvirksomheden følte sig misbrugt i Probanas markedsføring.

Mail af misbrug.
Mail af misbrug. Foto: TV 2

Måske ulovligt

Hos Forbrugerrådet Tænk mener jurist Jakob Steenstrup, at Probanas reklamer er i strid med markedsføringsloven - med mindre firmaet kan fremlægge fuld dokumentation for dets påstande:

- Formålet er at skabe et billede af, at Probana simpelthen er stedet at gå hen, hvis du skal have det bedste på markedet. Det er muligt de er det, men de kan bare ikke bruge det i markedsføringen med mindre, de kan dokumentere det. Og det betyder, at der ikke må være én eneste C20-virksomhed, der ikke har tilmeldt sig.

Du kan se Operation X: Kursuskongens beskidte metoder på TV 2 i aften kl. 20:00 eller på TV 2 PLAY.

Se hele svaret fra Peter Joensen her.